Představujeme inzerenta – rozhovor s Kompava

Představujeme inzerenta – rozhovor s Kompava

Přinášíme vám tentokrát rozhovor s Veronikou Vaňovou, která je marketingová manažerka a PR specialistka ve firmě Kompava. Podíváme se na to, jak funguje firma, co je v obchodě nejprodávanější a jak se dá s kampaní v rámci e-shopu Kompava.sk efektivně pracovat.

Děkujeme, Veroniko, že jste si našla čas na tento rozhovor. Začněme, prosím, s vámi. Jakou máte roli ve firmě, co je vaší pracovní náplní?

Jmenuji se Veronika Vaňová, pracuji na pozici marketingové manažerky a PR specialistky. Zastřešuji marketingové oddělení, které je zaměřené na dvě oblasti, a to na B2C a B2B zákazníky. B2C tvoří hlavně online – e-shop www.kompava.sk. B2B část zastřešuje naše obchodní oddělení, které má na starosti distribuční sítě, fitness centra, bio obchůdky, obchody se zdravou výživou apod. Obchodní a marketingové oddělení je do velké míry propojené a společně spolupracujeme na různých marketingových aktivitách. Marketing pokrýváme od A po Z. Protože jsme výrobce, tak náš marketing začíná při vytváření názvu produktu, přes etiketu, popis produktu až po slogany v rádiu, články, sociální sítě a podobně. 

To je opravdu široký záběr aktivit. Jak dlouho už celkově funguje firma, kolik máte lidí? A řešíte i zahraničí?

Firma funguje už 18 roků a má přibližně 30 zaměstnanců. Sídlíme v Novém Mestě nad Váhom. 

Tam se nachází centrála, výroba, sklady i kompletní administrativa. Momentálně působíme kromě SR i v ČR, ale primárně se věnujeme Slovenské republice. Protože trhy se neustále mění a také i požadavky zákazníků, neustále se snažíme analyzovat a zjišťovat, o co mají zájem. Určitě máme vize i ohledně dalších trhů.

 

Mohla byste prozradit nějaký poměr SR vs. ČR – celkově B2B i B2C nebo spíše online vs. offline prodej?

Co se týká Česka vs. Slovenska, tak určitě do velké míry převažuje prodej na Slovensku, což je způsobené i dlouhodobou tradicí značky. Pokud bych měla srovnat online a offline, tak v B2C vede online a v B2B offline. Ale jde to ruku v ruce, protože zákazník se něco dočte na e-shopu a nakonec nakoupí v lékárně nebo fitness centru. Pro nás je podstatná síla a jméno značky a to, aby se zákazník dostal co nejsnáze k našim produktům.

Velký a významný prodejce našich produktů je určitě DM-drogerie. Tento partner hraje u nás významnou roli a jsme rádi, že jde o dlouhodobou spolupráci s oboustrannou spokojeností.

 

Jak byste shrnula svoje postavení v rámci konkurence?

Jdeme trošku jiným směrem. Zákazníci vnímají to, že naše produkty mají čisté a přírodní složení. V tom vynikáme. Produkty jsou vyvíjené přímo v Novém Mestě, a proto můžeme kombinovat suroviny podle preferencí zákazníka. V tom je naše přidaná hodnota.

Aktuálně se víc zaměřujeme na produkty, které souvisí se zdravím zákazníka. Sportovní výživa je jedna oblast, ale sportovci mají problémy i zdravotní. Když máte jednou problém se žaludkem, nikdy nepodáte dokonalý sportovní výkon. Proto jsme se začali orientovat i na problémy s trávením, imunitou, spánkem a podobně. Takto cílíme na širokou veřejnost, nejen na sportovce.

Toto nás odlišuje od konkurence všeobecně. V poslední době už neřešíme sportovní výkon, ale hlavně zdraví sportovce či běžných lidí. Ale myslím, že na Slovensku je zdravé konkurenční prostředí. Každý hráč má svoji cílovou skupinu, na kterou je zaměřený. 

 

Plánujete aktivity na rozšiřování e-shopu?

Celkově se snažíme orientovat na online marketingové aktivity. Například jsme trošku eliminovali propagaci v tištěných médiích, a momentálně děláme PR články hlavně na různých webových portálech. Určitě bychom se chtěli zaměřit i na influencery a celkově sociální sítě. 

Jak korona změnila nákupy zákazníků?

V podstatě jsme měli štěstí v neštěstí. Řešíme i problémy s imunitou a nám se právě v březnu zvýšil prodej těchto produktů. 

Aktuálně pociťujeme posun sezóny přibližně o měsíc. Obvykle vrcholí sezóna v květnu. Tento rok je to posunuté.

Běžci a cyklisté trénovali téměř beze změny i během korony, ale například oblast bodybuildingu oslabila tím, že fitness centra byla zavřená. Takže tento rok tedy sezóna začíná spíše od července.

 

Načrtla jste sezónnost. Jak vnímáte celý rok z pohledu sezónnosti?

Produkty máme rozdělené podle sezóny. Máme 2 hlavní sezóny. Jedna je časné jaro  a druhá je podzim.

Na podzim jsou nejoblíbenější všechny produkty na imunitu, nervy, stres a klouby. Sportovci si začínají dělat regenerační kúry. Opět se otevírají školy, školky a imunita bývá oslabená.

Co se zimy týká, zvýšený zájem o produkty vnímáme nejvíc začátkem roku. Na Vánoce se kupují dárky, ale v lednu si dávají lidé předsevzetí, začíná se hubnout, začíná se chodit do fitek a tím pádem začínají kupovat i víc výživových doplňků.

V březnu a dubnu začíná sezóna pro sportovce, kteří chodí na závody a různé soutěže. Tehdy jdou nejvíc produkty na podporu energie, iontové nápoje, produkty na regeneraci.

Potom je v létě trochu odpočinek. Zaměřujeme se hlavně na produkty na podporu trávení, probiotika, enzymy. Lidé si dělají zásoby na dovolenou, naplňují lékárničky. 

 

Kdy myslíte, že by publisheři měli začít tlačit produkty na sezónu?

Asi tak měsíc dopředu. Každý měsíc se snažíme promovat jinou skupinu produktů. Máme to rozčleněné na kategorie. Například v květnu víme, že je třeba se zaměřit na pitný režim a anti-age. V pitném režimu jsou to například iontové nápoje (HypoFit). V rámci anti-age nabízíme beauty koktail (Skinbooster). Ženy se na jaře, v dubnu a květnu, víc starají o svoji pleť, protože v zimě dostala zabrat. Takže víme, co od nás asi očekávají zákazníci.

 

Plánujete nějaké produkty do budoucna rozšiřovat?

Neustále se snažíme doplňovat portfólio novými produkty. Nejnověji máme dětskou řadu. Dětské dezerty a drink pro malé sportovce. Je to celé postavené na vitamínech a minerálech. Je tam fruktóza, ne cukr, či sacharóza. Rodiče nevěděli, co dávat svým malým sportovcům, takže jsme vymysleli řadu, která je 100% vhodná i pro děti. Nelze ale myslet jen na děti. Porce je 50gramová, takže polovinu sní dítě a polovinu rodič. A potom si rodič dá ještě i druhé balení, protože ta chuť je skvělá. 😀

Stále máme v hlavě nové nápady. Řešení různých zdravotních problémů je to, na co se aktuálně zaměřujeme.

 

Je něco takového, co se například neuchytilo? Byli jste překvapení, že to nešlo? Nebo očekáváte, že některé produkty ještě spí, a počítáte s tím, že půjdou?

V podstatě se snažíme vždy při vývoji nového produktu vytvořit prostředí pro produkt na to, aby se uchytil. Tedy snažíme se vzdělávat zákazníka. Některé produkty jsou však dost náročné, protože jde o složitější produkty, které si zákazník musí chtít nastudovat. 

Napadá mě však pár produktů. Ne že by nešly, dokonce mají vysokou konkurenční schopnost, ale jsou hůře pochopitelné pro zákazníka. Mezi takové patří FitChitosferin – takzvaný „lapač tukov“. Před jídlem se užije jedna kapsle a ta nachytá tuk z jídla na sebe a z těla vyloučí. Když někdo řeší redukci hmotnosti, je to dobrá pomoc. 

Také nabízíme Premium Lactoferrin. Ten přenáší železo, je tedy pro lidi, kteří trpí nedostatkem železa, protože se jim určitým způsobem nemůže v těle vázat. Člověk může mít například náběh na anémii. 

Ráda bych vzpomenula ještě jednu věc. My ve velké míře bojujeme se zdravotními tvrzeními. Nemůžeme přímo používat vyjádření, že daný produkt pomáhá například při herpesu. Můžeme jen tvrdit, že podporuje imunitu, i přestože máme stovky recenzí od našich zákazníků. Legislativa nám v tomto svazuje ruce. Naštěstí v minulosti si některé produkty stihly udělat jméno a po nedávné změně v legislativě už zůstaly v povědomí zákazníka. U nových produktů už musíme přesně vědět, co můžeme a co naopak nesmíme uvést.

 

Pokud byste měla partnerům doporučit, na co by se celkově měli v propagaci zaměřit, co by to bylo?

Doporučila bych zaměřit se na vzdělávání zákazníka. Je možné i použít vlastní zkušenost. Recenze a reference nám velmi dobře fungují. Také se zaměřit na užší množství produktů a intenzívněji. Nesnažit se pokrýt úplně všechno a jen okrajově.

Ideálně si vybrat nosné produkty, o kterých je dostupných hodně informací, i když mají větší konkurenci. My máme vždy u produktu něco výjimečného, nějakou speciální složku, čím je produkt výjimečný. 

A co se týká výběru oblasti, tak bych určitě šla do produktů na hubnutí. Teď máme například polévky Fit Soups – proteinovo-vlákninové, spalovače tuků, případně i kloubové výživy. To jsou velmi oblíbené produkty pro širokou veřejnost. 

Důležité je definovat si svoji cílovou skupinu, na koho se chtějí zaměřit.

 

Pokud by partner od vás chtěl vybraný produkt recenzovat, bylo by možné dohodnout se například prodat mu produkt za lepší cenu?

Určitě, pokud by to partner myslel vážně a uměl by nám nabídnout adekvátní, upřímnou a obsáhlejší recenzi produktu. V tom případě rádi produkt pošleme. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu. Mimochodem v každém balíku, který si náš zákazník objedná, najde nějaký dárek zdarma.

 

Jakých je tedy TOP 10 nejoblíbenějších produktů u vás v obchodě?

Jaký je váš nejoblíbenější produkt z vašeho e-shopu?

Jednoznačně je to SkinBooster. Jde o beauty koktail s unikátním složením. Obsahuje ceramidy, elastin, kyselinu hyaluronovou, kolagen, a proto působí komplexně. Ideální na ráno, výborně osvěží. Obsahuje i poměrně dost bílkovin, takže i zasytí, než se člověk dostane ke snídani. A vůbec tam není cítit typickou rybí chuť.

Z praktického hlediska a zároveň cenově dostupnější produkt bych si vybrala Omega-3-mastné kyseliny. To se dá užívat v podstatě nonstop, a potom ještě produkt AcidoFit. Je to šumivá tableta na překyslený organismus a zároveň na křeče. Obsahuje extrakt ze zeleného čaje a různé vitamíny a minerály. Snadno ho dám do kabelky a kdykoliv si ho můžu dát. Perfektně pomáhá při bolestech hlavy.

 

Jak  doposud vnímáte spolupráci se sítí? V období, kdy děláme tento článek, je kampaň teprve krátce spuštěná. Tedy spíše, jak vnímáte aspoň úvod do spolupráce. Případně co očekáváte od spolupráce?

Co se týká dosavadní komunikace a spolupráce, vnímám ji velmi pozitivně. Pan Pavliščák, se kterým jsme řešili integraci, byl velmi trpělivý. Velmi oceňuji jeho přístup. Všechno, co se týká nastavení a vysvětlení, nebyl problém.

Určitě očekáváme nové objednávky a hlavně nové zákazníky. Také bychom rádi zvýšili povědomí o naší značce.

Co byste chtěla vzkázat publisherům?

Asi bych jen shrnula, co jsem už uvedla.  Ať se zaměří na užší portfólio produktů. Případně, pokud by měli nějaké otázky ohledně produktů, otázky odborného charakteru, jsme k dispozici. Máme k dispozici i výživové poradce. Také na webu máme hodně informací. 

Pokud by se nás rozhodli promovat a rozhodli by se nás prezentovat i nadále, budeme velmi rádi.

Velmi pěkně děkuji za skvělý rozhovor. Doufám, že se vám bude nadále dařit a i my k tomu přispějeme. 🙂 

Petronela Pivarčiová
Petronela Pivarčiová

Country Manager Slovakia

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?