10 opravdu dobrých tipů pro XML affiliate projekty

10 opravdu dobrých tipů pro XML affiliate projekty

Chceme co nejvíc podpořit obsahové publishery. Takovými jsou i „XML katalogisté“ 🙂 Tak jsem sepsal pár bodů, na které by měli myslet všichni, kteří chtějí XML projekty řešit pořádně. Některé věci znáte, některé ne. Možná vás inspirují. Ano, jsou to technicky těžké věci. Na WordPress se to „jen tak“ nerozběhá. 🙂

1. Jen obsah z XML nestačí

Zapomeňte na to, že prostě naimportujete XML feed a je to. Takto to udělaly už desítky lidí před vámi. Musíte přidat specifický, nový obsah. Toto ale myslím ví každý z vás 🙂 Přidejte popisy a obrázky k jednotlivým kategoriím produktů. U nejlepších produktů si pohrejte s popisem a dejte do toho všechno.

2. Filtr produktů a URL jako klíčová věc

Na toto mnoho z vás zapomíná. Proste filtr není jen pro návštěvníka, ale i pro organické vyhledávání. Tím, že budete mít opravdu dobře udělané stránkování, tvorbu URL a meta tagů, získáte extrémní potenciál v long-tail vyhledávání a velké množství cílených podstránek. Ty se vytvoří samy – z filtru a jeho kombinací. A nezapomeňte na kvalitní mapu stránek. Například: URL: https://www.xmlprojekt.sk/panske-tenisky/adidas-duramo/modre/50_100/nizke/ Title: Modré nízké pánské tenisky Adidas Duramo v ceně od 50 do 100 €. Desc: Katalog zaměřený na modré nízké pánské tenisky Adidas Duramo v ceně od 50 do 100 € jen od XMLprojekt.sk Toto jsou strojové, filtrem vytvořené podstránky. Nemusí být gramaticky 100%, ale dají východisko jak Google robotu, tak návštěvníkovi z organiku. Vidíte to? 🙂

3. Analýza klíčových slov

Abyste věděli, na co a jaké podstránky se máte zaměřit, potřebujeme analýzu klíčových slov. A to pořádnou. Musíte si uvědomit, že u XML katalogů jste placeni provizně. To, že se klíčové slovo „balerínky“ hledá 1000x měsíčně, neznamená, že vám to vydělá víc než slovo „balerínky růžové 35“, které se hledá 100x. Právě naopak. Čim je long-tail delší, tím je cílenější, zpravidla méně konkurenční a lépe konvertuje. Je třeba si proto vybrat skupinu slov, která:
  1. mají nízkou konkurenci,
  2. relativně vysoké počty hledání,
  3. jsou tak specifická, že budou dobře konvertovat.
Opravdu, analýza KW je klíčová. Bez ní budete střílet naslepo.

4. Landing pages v rámci filtru a nový obsah

Nový obsah nemyslím jako přepisování popisků produktů. Podle analýzy klíčových slov budete přesně vědět, kde třeba doplnit „něco víc“. Budete vědět, že se nechcete zaměřit na KW „adidas superstar“, ale na „adidas superstar bílé 45“. U druhé varianty je sice méně vyhledávání, ale dramaticky nižší konkurence  a vyšší relevance trafficu. Takže namísto toho, abyste si vytvořili landing page ve filtru „https://www.xmlprojekt.sk/panske-tenisky/adidas-superstar/“ uděláte dodatečný obsah na „https://www.xmlprojekt.sk/panske-tenisky/adidas-superstar/biele/velkost-45/“, protože je to účinnější. Co je „nový obsah“? Pár řádků textu, obrázek, video. Prostě toho bude víc než ve filtru, člověku to dá víc a Google to ocení.

5. Zapněte si SEO

Toto byl pokus o vtip. 🙂 Struktura URL a analýza klíčových slov vám už dala hodně. Nezapomínejte podpořit landing pages mezi sebou backlinky. Když budete psát o „adidas Superstar bílé“, tak nezapomeňte odkázat z textu i na „adidas superstar černé“. Jak? „Bílé Superstar jsou velmi efektní, ale snadno se zašpiní. Jestli jste i vy takový typ, který ujde 2 metry a je hned zašpiněný, zkuste raději<černu verzi>.“ Není to jaderná fyzika. 🙂

6. Mailing jako zapomenutá věc, na které ztratíte miliony

Vlastně kvůli tomuto bodu jsem celý článek začal psát. Všichni děláte katalogy, kde máte traffic, ale NEpracujete s mailingem. Chcete slyšet tajemství? Největší projekty, jako například Polyvore.com, vydělávají hlavně na mailingu a ne na trafficu z katalogu. A ne, mailing neznamená políčko v patičce „přihlásit se do newsletteru“. Tam se přihlásí jen šílenec. Jde o to, že vy jako katalog přesně víte, co má uživatel rád. Ať je to žena, která si prohlíží boty nebo kabelky, jaká je její oblíbená barva a jakou má velikost nohy. To všechno můžete ukládat do cookie. A ne, vy nechcete, aby se člověk „registroval“. Proč by to měl dělat? Nikdo se nechce nikde registrovat. Vy chcete sesbírané údaje spárovat s konkrétní osobou a jejím mailem. Vidíte to? Proste vy všechno víte, jen musíte ve správné chvíli získat e-mail. Jak?
  1. Pro tento e-shop máme k dispozici kupón. Chceš ho? Pošleme ti ho na e-mail.
  2. Tato značka má často akce. Vidím, že se ti líbí. Chceš dostávat novinky do mailu?
  3. Často si prohlížíš kabelky. Chceš dostávat nové kousky přímo do mailu? Jak často?
A tak dál. Není to „přihlášení do newsletteru“ ani registrace. Myslete jako cílovka.

7. Ani jeden mail není stejný

Nevím, zda o tom víte, ale každý člověk, který je na Facebooku, Twitteru nebo Youtube, vidí trochu (nebo úplně) jiný obsah. Je to přizpůsobené podle toho, co člověk dělá, prohlíží si a hledá. Proč by měl být mail o něčem jiném? „Kobercový nálet,“ tedy newsletter v klasickém vnímání je vhodný například u affiliate sítě, kdy dáváme vědět o novince, funkcionalitě nebo podobně. Ale ne pro databázi z XML projektu. Tam máte přesná data o všem a můžete mail poskládat podle toho, co si člověk prohlížel a jaký je. Když si žena prohlíží nejvíc červené boty, pošleme jí v mailu doporučení na 3 červené boty jako hlavní obsah a pár jiných jako inspiraci. Když si žena prohlíží nejvíc žluté věci, protože se jí líbí, tak jí pošleme inspiraci žlutých věcí. Samozřejmě, z mailu jde člověk rovnou na web inzerenta, ne na katalog. Ano, je to hardcore. Ne, není na to plugin do WordPressu. Bude nutné využít nějaký nástroj, který to zvládne (i Mailchimp by to asi dal), nebo si to udělat manuálně na back-endu. Tedy přijde robot, podívá se na uživatele a vyhodnotí, co se mu líbí. Potom poskládá e-mail a buď ho ihned pošle, nebo ho zařadí do fronty. A přes co to posílat? Přes API a server, například Mailkit, Mailjet nebo podobné. Prostě transakční maily.

8. PPC testing

Ano, PPC jsou drahá. Ale můžete si okamžitě vyzkoušet, jak konvertují landing pages. Ano, něco to bude stát a na začátku určitě proděláte. Ale část vykompenzují získané provize. Cílem je získat data o tom, na které landing pages se zaměřit při linkbuildingu. Tedy nakoupíte traffic z PPC (okamžitě) a zjistíte, na co se vyplytí potom cílit při SEO. A mistři v oboru určitě zjistí, že jim ta „drahá“ PPC u některých landing pages vycházejí a víc vydělají z affilu, než spotřebovali PPC kreditu.

9. Intergalaktická analytika

Sledovat, co jak funguje, je těžké. Ale důležité. Tady už budu velký teoretik. Vlastně jako v celém článku. Musíte sledovat, který klik, která pozice, který traffic přesně konvertují. Párovat si data z affiliate sítí. Proste to hrotit. Nezapomínejte na to, že když se zaměříte na mailing, tak víte, že i získání e-mailu je konverze. A možná ještě lepší než klasická „sale“ konverze. A ještě víc to musíte dramatizovat, pokud pracujete s PPC. Protože se reálně může stát víc věcí:
  1. Laciné, všeobecné slovo nemusí konvertovat vůbec.
  2. Specifické, ale drahé KW, může konvertovat brutálně.
  3. Jako „gól“ musíte brát konverzi a ne „proklik“ z katalogu, i když by se zjednodušila analytika.
  4. Když budete sledovat jako gól „prokliky na web inzerenta“, může vás to zavést do slepé uličky:
    • nakoupíte například 100 kliků na KW „adidas superstar“ za 50 €,
    • zjistíte, že se na web inzerenta prokliklo 50 lidí,
    • „všeobecně“ víte, že máte výnos z jednoho prokliku průměrně 60 centů,
    • takže usoudíte, že to funguje, ale to nemusí být pravda, neboť z „adidas superstar“ může být 5 konverzí za 50 € a z „adidas superstar bílé 45“ může být 50 konverzí za 50 €,
    • takže budete podporovat neefektivní KW, která ve skutečnosti nekonvertují.

10. Retargetingová publika

Když zjistíte, že nějaký user hledá drahé kabelky nebo jiné reálně drahé věci, zaměřte se na něho. Pronásledujte ho retargetingem, donuťte ho zadat e-mail. Bojujte o něj. Neboť nějaká 15letá optimistka, která si prohlíží funny trička, je „lacinější“ než 48letá panička, která nemá doma co dělat a kliká si ARMANI kabelky nějakým zázrakem právě u vás. To je všechno, co jsem vám chtěl říct. 🙂 Těším se na vaše projekty používající naše kampaně. 🙂 Štefan Polgári

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?