ROZHOVOR: Depi o netradičních formách affiliate marketingu

ROZHOVOR: Depi o netradičních formách affiliate marketingu

Dnes tu máme rozhovor s člověkem, který nedělá půjčky, nábytek a ani módu. Dělá světový affiliate i přes pop up okna na mobilech. Co dělá, jaké jsou trendy a co byl jeho největší fail?
Pro milovníky .mp3 nabízíme i audiozáznam. Dnes tu jsem s Erikem Gyepesem, který pochází z Nitry a dělá affiliate marketing (hodně z vás ho už zná). Opět budeme hrát Xbox, vyprávět si o affilu, o trafficu, o všeličem. Určitě se něco dozvíte. Zase hrajeme Carbon, Sajfa okopírovaný!   Začněme tím, jak ses dostal k affiliate marketingu, nebo k online marketingu všeobecně. Já jsem začínal s weby, před pár lety jsem dělal wordpressové šablony, ale i MFA a podobné záležitosti… (k Xboxu:) Já jsem ten nahoře nebo dole?   Ty jsi dole, ale jedeš v opačném směru! Dáme si to ještě jednou, aby to bylo fér. Takže jsem dělal MFA, ale to potom Google se zvířátky postupně zakázal, takže celé to vyšumělo. Hledal jsem pak další možnosti a postupně jsem se dostal k affiliate marketingu.   A začal jsi na Slovensku? Protože ty už pět let bydlíš v Thajsku… Začínal jsem s Dognetem, s Tebou, ty první pokusy byly tady. Potom jsem studoval zahraničí a knowledge, které jsem získal, jsem se pokusil uplatnit tady na Slovensku. Tehdy to tu bylo ještě neznámé, tak jsem měl výhodu.   Na čem pracuješ aktuálně? Čemu se věnuješ? Dá se říct, že teď jsem mobile performance marketér, takže dělám výkonnostní marketing. A pracuji hlavně s mobilním trafficem.   Jiní publisheři, které znám, pracují s organickým trafficem z Google, dělají content a podobně. Ale ty jsi ten, co si traffic platí. Jaké jsou podle tebe nejefektivnější zdroje placeného trafficu? Nejefektivnější v dnešní době je určitě Facebook, protože se s ním dá velmi dobře pracovat. Máš tam množství targetingu, umíš si ty lidi označit, opixelovat. Facebook ti umí najít podobné audience na základe tvých targetingů. Ale já osobně pracuji s nekvalitním trafficem, který velké brandy nemají velmi v lásce, protože ho neumí využít. Například pop-upový traffic, ten má tu výhodu, že je velmi laciný, ale tím pádem, že je to pop-up, něco, co člověku vyskočí, je to nevyžádané, tak kvalita je nižší a je třeba to víc optimalizovat, víc si s tím hrát. To je broad targeting, nemáš tam targeting jako na Facebooku. V podstatě nevíš, odkud ti to jde, musíš si s tím hrát.   Jak bychom si měli představit mobilní traffic? Co je to konkrétně? To jsou v podstatě pop-upy. Na mobilu to vypadá tak, že se ti otevře nový tab. Nový tab je vlastně jedna návštěva. Kupuje se to na bázi CPM, takže tisíc zobrazení.   Takže browsuješ, browsuješ, přijdeš na nějaký web a na tabu se ti zobrazí něco dalšího. Dejme tomu. Pop-upy běží hlavně na filmových nebo torrentových stránkách, dost velká část je adult traffic, protože na takových typech stránek se pop-up traffic uživí.   Já  jsem zkoušel pop-upový traffic v rámci normálního desktopového trafficu, ale daleko jsem nedošel, protože je to těžké nastavit. Musíš to umět měřit. Musíš mít ty správné nástroje, správný knowledge, abys to uměl vyhodnocovat. Tam je ten objem velmi velký. Pop-upy vyskakují, takže za krátký čas se dají udělat velké objemy… Dnes je traffic často blind. Nevíš, odkud jde, ze které konkrétní stránky, vidíš jen nějaké ID, nějaké číslo, které reprezentuje stránku. Tím si sítě chrání svoje publishery. Ty to potom musíš vyoptimalizovat, vychytat ty, které ztrácejí, které jsou v mínusu. Potom se můžeš soustředit na ty, které ti vydělávají. Na základě toho si nastavíš bidding.   Takže ty máš nějakou hypertabulku, která má 5000 zdrojů, a vidíš, že z jednoho přišlo 10 000 pop-upů, z druhého 20 000, z jednoho máš tři konverze, z druhého 200 konverzí… Přesně tak. Tím pádem si umíš vydefinovat, kolik platíš za traffic. Přesně víš, ze kterého zdroje ti kolik přišlo. Samozřejmě, že existuje i efekt clickloss, kvůli kterému to nemůžeš přesně spočítat. Hodně trafficu se ti ztratí při redirectech. A pop-upy jsou takové, že člověk je hned zavře, ještě předtím, než se zatraffikují. Je třeba počítat, že 20–30 procent je traffic, který se ti nikdy neukáže v nástroji.   Ty jsi mně povídal, že ses na začátku hodně učil. Jaké byly tvoje zdroje, odkud jsi čerpal knowledge? Četl jsem zahraniční blogy, kde se postupně začaly objevovat i placené možnosti. Natrefil jsem na privátní fórum, které se nazývá StackThatMoney. Je sice placené, ale řekl jsem si, že to za těch 100 dolarů za měsíc zkusím. Nainstaloval jsem si Evernote s tím, že všechno si postahuji a přečtu. Potom jsem zjistil, že jsou tam dost zajímavé věci, dost kvalitní content, poznal jsem tamní komunitu, začal jsem zkoušet. V současnosti působím na tom fóru jako junior moderátor. To byla taková cesta, kterou doporučuji i jinému, pokud chce zkusit zahraniční traffic a affil.   Když tě sleduji na Facebooku (však jsme dlouholetí přátelé), ty často řešíš věci i s Japonci, Malajci, se všelikým… Jaké trendy pozoruješ v rámci tohoto tvého světa? Když se například pohybuješ na těch konferencích? Affil má celkově velmi široký záběr. Ale dost velký trend je e-commerce přes vzpomínaný Facebook. Přechází na to dost hodně lidí, kteří dosud dělali affil, například pop-upy. Ale to je jen jeden trend, hajp, co teď jde, těžko říct, či to…. (k xBoxu:) Vyhrál jsem?   Ne, prohrál jsi, ale už jsem měl menší náskok… Takže teď je ten trend, že se dostal do popředí retail jako takový? Prodej? Ono se to dělá na způsob dropshippingu. Najdeš si nějaký produkt, například na AliExpressu, a potom to přeposíláš. Ale má to i svoje nevýhody. Je to z Číny, takže to trvá několik týdnů. Lidé nejsou zvyklí čekat tak dlouho, z klasických e-shopů mají zásilku za pár dnů. Navíc, ty produkty jsou často nekvalitní.   Takže na Facebooku propaguješ věci, které se dají koupit na čínském e-shopu? Je taková komunita lidí, kteří jsou jakoby fanatici, resp. soustřeďují se kolem něčeho… Například vyjde nějaký film a oni udělají merchandise. Tam však může být problém s copyrightem, protože to jsou čínské napodobeniny.   Takže ty si vytipuješ nějakou věc, například vyjdou Star Wars… Například. A uděláš nějaké náramky, bižuterii, cokoliv.   A ty potom naháníš traffic lidí, aby nakupovali náramky. A nakonec jim to i tak přijde z Číny. Ano. Je to trend rok a půl, možná dva. Samozřejmě, stále funguje i to, co fungovalo předtím. Ale vždy je nějaká masa, která se přesouvá tam, kde je to právě trendové.   Ty jsi jinak řešil vícero trhů. Jaké trhy děláš aktuálně? Počkej, podívám se na mobil… Například Itálii, to celkem jde. Nebo Pákistán, ten moc nejde. Ti první jsou v podstatě globální zásah.   Co je to za appku? Jak se to jmenuje? To, na co jsem se teď díval, se jmenuje Voluum, ale je jich několik. Vidíš tam v reálném čase všechno: konverze, kolik co stálo, kolik jsi vydělal, všechno. Klik rozbije na drobné detaily.   Takže je to něco jako Analytics. Ano, ale toto je speciální. Protože ty konverze ti přijdou v reálném čase. Přijdou ti tzv. Postbacky, hned vidíš, jestli konverze byla, nebo nebyla, nečekáš na nějaké manuální schvalování. A co se týká trhů, otevírají se i nové. Severní Afrika se teď otevírá – Tunisko. Egypt. Dost žhavý je i Blízky východ, arabské země. Například teď v prosinci jsem našel Írán. Možná bys neřekl, že tam nějaký affil je, ale globálně se dá všechno.   #iranaffil hashtag na Twitteru. To jsem dělal i v Thajsku, protože tam jsem znal ten trh. A je to dost velká země. V zahraničí máš tu výhodu, že si můžeš vytipovat velké geo, které je méně konkurenční. Potom si to tam můžeš obsadit.   Takže ty máš nějakou zavedenou landing page, kterou řešíš přes pop-upy, hlavně přes mobily. Jakým způsobem se potom adaptuješ na jednotlivé trhy? Je složité přejít na jiný trh? Ono už když děláš nějakou vertikálu, nějaký niche, máš tu landing page a víš, co funguje, je velmi pravděpodobné, že to samé bude s nějakými malými změnami fungovat i v jiných zemích. Takže ono se to jen vezme, přeloží se to – jsou na to překladatelé nebo různe služby – a potom se to spustí. A dělají se i tzv. split testy, neboli víc verzí landing page. Nedá se totiž přesně určit, co bude na trhu fungovat, musí se to testovat. I v nástroji, který jsem prohlížel, vidíš, jaká je návratnost na konkrétní landing page.   A takto působí více lidí? Je hodně lidí, kteří dělají v affilu jednou v Íránu, jednou v Egyptě? Jaký je rozdíl mezi komunitou na Slovensku, v Česku a v zahraničí? Ta komunita je dost velká. Sdružuje se zejména kolem toho fóra, které jsem vzpomínal, protože je jedno z nejkvalitnějších. Samozřejmě, je hodně zdrojů, ale je třeba umět rozlišovat bullshit a různé guru. Já potkávám lidi i osobně, chodím na konference v zahraničí. Naposledy jsem byl v prosinci v Bangkoku, tam bylo prodáno asi 2000 lístků, všechno to byli affiláci, publisheři. A oni jsou v podstatě odkudkoliv. Například Asie je velmi silná – Singapur, Bangkok. Evropa je také celkem silná, hodně affiláků je i ze Slovenska nebo z Česka, jen pracují globálně. Komunita je velká a celkem otevřená, lidé sdílejí mezi sebou informace, hlavně na akcích, když se setkají osobně. Ten trh je tak velký, že když ti do něj někdo skočí, ani si toho nevšimneš.   Na Slovensku nebo v Česku je ten problém, že nikdo nechce nikomu nic říct. V zahraničí máš dokonce i nástroje určené k špionáži, abys viděl, co dělají jiní, jaké landing page nebo kampaně spouštějí. Je velmi jednoduché něco ukrást, stáhnout si to a upravit. Přesto je ten koláč dost velký, můžeš si z něho ukrojit.   A myslíš si, že landing pages mají smysl i na Slovensku? Já jsem dělal tyto typy mobilních kampaní i na Slovensku a znám i další lidi, kteří je tu dělali. Nebyli to sice Slováci, ale byli to žhavé kampaně a oni dělali Slovensko.   Vícekrát jsi použil výraz „žhavá kampaň“, existuje i označení „hot“? Dělají se různé žebříčky kampaní, které jsou „top“. I od manažerů máš tipy aj sám si můžeš něco najít. Děláš si kvazi vlastní špionáž, sleduješ, co ti vyskakuje. Protože každá kampaň, každý offer ti nějak jinak performuje, ty výsledky jsou rozdílné, je třeba hodně testovat. I když jsou podobné navenek, backend může být úplně jiný. A stává se i, že advertiseři nebo networky tě oškubávají. Nějaká procenta konverzí si nechávají pro sebe. Jsou i takovéto praktiky, ale už se to lepší.   Toho jsem si všiml i já, že v zahraničí fičí offer, fungující například tři týdny. Co se týká našeho affilu, my ho i k inzerentům směřujeme s tím, že je to dlouhodobá věc. Ne že to bude fungovat týden a potom se to vypne. Ale vzhledem na agilitu trafficu, který děláš ty, ty offery mají smysl. Ne jako v tom typu trafficu, který je většinou u nás, tady by nestihli ani zareagovat. Tím pádem, že to není SEO, tj. organika, můžeš velmi rychle reagovat, můžeš si to sám spustit během několika hodin, maximálně dnů. Můžeš z toho hned těžit. Když děláš globál a vyjde nějaký offer, můžeš rychle přejít na další zemi. A jsou tam, jak říkáš, větší objemy, větší trhy. Když máš víc trhů, switchuješ mezi nimi. Když ti odejde jedno GEO, jdeš na další. Potom se ti možná za pár měsíců vrátí to první, když se trh uklidní, regulace se…   … zruší. Ano, i to se děje, že přijdou regulace a potom to celé vyšumí.   Já to znám s půjčkami. A už když jsme u toho vyšumění, jaký byl tvůj největší fail? Možná to, že networking neplatil, nebo jsem já musel vracet nějaké provize. A v jedné zemi jsem se dostal do Telerána, do televize, ukazovali tam landing page s tím, že něco bylo proti pravidlům, nepovolená propagace.   Takže Ty jsi byl v Teleránu. Landing page tam ukazovali. V rohu byla posunková řeč, vyprávěli o landing page, jaká je pěkná, jak pěkně konvertuje.   A kde jsi spálil nejvíc peněz? To je druhá otázka, kterou kladum každému. Asi jsem se nejvíc spálil tady. Něco jsem sice vracel, ale skončilo to více méně nad nulou. Nebo když neplatily některé networky. Hlavně ty čínské měly problém s vyplácením. Například v mobilním affilu se dělaly appky, tzv. instally, prostřednictvím kterých jsi přiváděl instalace majitelům aplikací. Oni si potom měří retention, jakou to má efektivitu, jestli si to člověk nechá na mobilu. A když je velmi nízká, nelíbí se jim to. Tento konkrétní advertiser vyžadoval peníze nazpět od networku a tím pádem si to network sebral i od nás.   A jak se to trackuje? Když se zobrazí landing page na pop-upu, potom se proklikneš do store, jak se to dá vytrackovať? Z pohledu té sítě? Technicky to přesně neumím říct, ale oni si tam asi přenesou nějaký referral nebo pixel. V networku máš vlastní tracking link, tím pádem se to přenese do Appstore. A možná ještě před Appstore je nějaký systém, který to zachytí. Konverze potom nastává tehdy, když si člověk aplikaci nejen stáhne, ale i otevře. Není to tak, že si ji jen stáhne a má to zahrabané na ploše nějaké deváté. Musí si ji opravdu otevřít. Oni potom sledují, jak ji ten člověk používá, jestli ji hned neodinstaloval a podobně.   V síti jsme už vícekrát řešili právě to, jak bychom mohli trackovat appky. Technologicky se to určitě dá, ale neumím ti to přesně říct, protože jako publisher to neřeším.   Děkuji, že jsi tu s námi byl, když na Slovensko přijíždíš asi dvakrát do roka. Zastihl jsi mě.   Ty jsi jeden z těch nomádů, kteří fakt žijí v domku… Já jsem spíše takový expat.   Ale ty bydlíš na pláži, ne? Mám k pláži pár kilometrů, bydlím v malém městečku u pláže. Kde je i pláž.   Je tam i pláž… Běžné na Slovensku… Máme tu moře, ale Černé. Jsme vnitrozemská země. My máme zase něco jiného, co tam není.   Sníh. Sníh, hory.   Tak ještě jednou děkuji a uvidíme se u dalšího videoblogu. Já také, mějte se! Rozhovor vedl Štefan Polgári                  

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?