Jak správně nastavit provize
Tento článek je věnovaný hlavně potenciálním inzerentům, kteří plánují spustit affiliate kampaň – ať už v síti nebo samostatně. Základem je, že inzerent platí jen za akci, tedy prodej, vyplnění formuláře, přihlášení se do newsletteru apod.
Nezkoušejte vodu
Toto říkám stále a i proto to píšu hned na úvod. V affiliate kampani, a hlavně na Slovensku, není prostor na to zkusit něco “nadhodiť” a čekat. “Dáme 10 %, zkusíme. Pokud to nepůjde, umíme jít i na 30 %”. To je nejhorší scénář, jaký může nastat. Vím, že obchodní srdíčko nutí “zkoušet”, tlačit ceny dolů. Ale při affiliate kampani to tak prostě nefunguje. Pokud se něco zkusí nadhodit, publisheři to vyzkoušejí a když jim to obchodně nebude sedět, nikdy se ke kampani nevrátí.
Pozrite si video, ktoré sme pre vás pripravili
Není to jako PPC kampaně
Při PPC kampani přes AdWords nebo eTarget umíte nastavit cenu za klik a čekat. Když to nejde, jedním klikem to změníte. Ano, to je fajn, ale tady stále platíte za klik a pracujete s automatickým systémem – strojem, kterému je jedno, co se děje. On upřednostňuje a zobrazuje to, co se mu hodí. Dělá miliardy výpočtů za sekundu a vyhodnocuje.
Při affiliate kampani pracujete s lidmi, s publishery. Nejsou strojem, který ihned reaguje. A hlavně, platíte provizi za akci, ne za klik. Proto je potřebné jim nastavit adekvátní provizi hned v úvodu kampaně. Tady není možnost to prostě změnit a začne to fungovat. Změnit hned se to dá, ale pokud publishera kampaň zklamala, nikdy se k ní nevrátí.
Hlavní je důvěra
Jak jsem už vzpomenul výše, při affiliate kampani pracujete s publishery, ne se systémem. Pokud je jednou kampaň zklame, je těžké je přimět vyzkoušet to znovu. Je to jako při nákupu v e-shopu. Pokud jste jednou byli nespokojení, už se tam nevrátíte, neboť přejdete ke konkurenci.
Přidaná hodnota
Affiliate kampaně přinášejí několik výhod, na které se často zapomíná:
- Hlavní výhodou je, samozřejmě, platba jen za akci.
- Cookies jsou nastavené standardně na 30 dní. Teda pokud někdo nakoupí po 30 dnech od návštěvy z affiliate kampaně, tak už mu z akce provize nenáleží.
- Bannery, PR články … všechno dostáváte ZADARMO a provize se platí až při akci. Tedy budování povědomí o značce, promo a všechno ostatní je na bedrech publisherů. Inzerent neriskuje nic.
- Hlavní je nově získaný zákazník. Toho můžete oslovovat a zpracovávat i dlouho potom, co poprvé nakoupil. Můžete mít z něho 3,4,10 akcí navíc bez nároku na provizi pro kohokoliv.
- Provize se platí jen z reálného byznysu. Z vrácených či nepřevzatých prodejů se absolutně nic neplatí.
Jak to tedy nastavit správně?
- Určete si, kolik můžete reálně dát jako krajní provizi za akci.
- Zohledněte, kolik % lidí udělá akci znova.
- Spočítejte si, kolik musíte vynaložit na získání akce přes jiné přesně měřitelné zdroje (PPC, CPM kampaně, sociální sítě apod.).
- Nezapomeňte na čas, který musíte jiným kampaním věnovat.
Já stále doporučuji dát z prvního nákupu 100 % z toho, co inzerent získá. Proč? No protože získá nového zákazníka přesně s nulovým nákladem. Další zisky ze zákazníka jsou už jen pro inzerenta.
V zahraničí mají e-shopy propracované tak, že často dají dokonce více než 100 % zisku. Uvědomují si sílu nového zákazníka a vědí, že nakoupí ještě dále x-krát.
Závěrem
Provizi za akci si dobře promyslete, zvažte všechno, co získáte spuštěním affiliate programu. Hlavně nezkoušejte vodu.