Kdy a jak začínají affiliate publisheři s affiliate marketingem?
Abychom lépe pochopili prvotní představy začínajících publisherů o affiliate marketingu, udělali jsme prostřednictvím dotazníku průzkum mezi partnery zapojenými v síti Dognet a ptali jsme se, jak vnímají své začátky s affiliate marketingem.
Do průzkumu se zapojili i aktuálně začínající partneři, ale také partneři, kteří se affiliate marketingu věnují už dlouhé roky a ti si zavzpomínali, jaké byly začátky pro ně. Celkově se průzkumu zúčastnilo 128 publisherů. A teď vám výsledky tohoto průzkumu přinášíme v ultimátním článku, v němž najdete nejen spoustu motivace, ale také užitečné rady.
Základní údaje na úvod
Na úvod nás zajímalo pár základních, statistických údajů. Zjistili jsme, že více než 84 % partnerů, kteří se zúčastnili průzkumu, jsou muži.
Nejvíc publisherů svoje první affiliate projekty rozbíhalo mezi 26. a 35. rokem života. Ale našli se i takoví, kteří začínali velmi brzy – dokonce už na základní škole – a i takoví, co začínali ve zralejším věku, po padesátce.
Většina publisherů, kteří se zúčastnili tohoto průzkumu, má svoje projekty ve slovenském jazyku – až 62 %. Zhruba třetina otázaných má většinu svých projektů v českém jazyku, 2 % mají rovnocenně v českém a slovenském jazyku a 3 % otázaných mají svoje projekty primárně v angličtině.
Jak dlouho trvalo, než začal affiliate projekt vydělávat?
A teď už přicházíme k zajímavějším informacím, které budou pro začínající publishery určitě důležité. Jednou z těchto informací je, jak dlouho v průměru trvá, než začne affiliate projekt vydělávat první peníze.
Mezi publishery se našlo i několik začátečníků, jejichž weby zatím nevydělávají – těch bylo 9% z otázaných.
Největší skupinu tvořili publisheři, jejichž weby začaly vydělávat během prvních tří měsíců od spuštění – těch bylo až 34 %. Druhou nejpočetnější skupinou jsou publisheři, jejichž projekty začaly vydělávat do půl roku – 23 % a těsně poté, 21 % bylo takových, kteří začali vydělávat v průběhu prvního roku.
Pouze u 13 % publisherů trvalo více než rok, než jejich projekt začal vydělávat.
Je affiliate marketing hlavní zdroj příjmu?
Dále nás zajímalo, zda se dá affiliate marketingem uživit jako jediným, hlavním zdrojem výdělku. Zjistili jsme, že pouze pro 16 % publisherů je affiliate marketing hlavním zdrojem příjmu. Pro 84 % publisherů tvoří spíše doplňkový zdroj příjmu a věnují se zároveň i jiným aktivitám.
Máte jiné rovnocenné aktivity vedle affiliate marketingu?
Další logickou otázkou tedy je, jaké jsou to tedy ty další aktivity, kterým se kromě tvorby a péče o affiliate weby věnují, protože většina publisherů má vedle affiliate marketingu i jiné rovnocenné aktivity. Ptali jsme se tedy, jaké to jsou, s možností zakliknout i víc možností.
Pro největší část, až 78 %, je to práce, resp. podnikání v jiné oblasti. Kromě toho se opakovaly i odpovědi jako škola nebo rodičovství. 12 % tázaných se kromě affiliate marketingu nevěnuje žádné jiné výdělečné činnosti.
Na webu Dognetu v sekci Kampaně vždy najdete aktuální seznam e-shopů, které jsou k dispozici na používání. Jednoduše si v nich můžete filtrovat podle toho, co vás zajímá. V tomto případě to mohou být například e-shopy, které nabízejí dětský sortiment.
Jaká byla hlavní motivace začít?
Zaujímavá otázka bola aj to, aká bola motivácia publisherov, aby začali s affiliate marketingom.
Mezi absolutně nejčastěji se opakujícími odpověďmi byl zdroj příjmu. Takto odpovědělo až 42 % otázaných. Vášeň pro téma a volnočasová aktivita je také velkou motivací začít. Hlavní motivací to bylo až pro 18 % respondentů v obou případech.
12 % si řeklo „za vyzkoušení nic nedám“ a šli do toho. 10 % mělo jiné důvody. Nejčastěji to byla diverzifikace příjmů, přivýdělek při mateřské, nebo volnost, ale i touha naučit se a vyzkoušet něco nového.
Jaké obavy vám bránily začít?
Zajímalo nás také, jaké byly nejčastější obavy, které potenciálním publisherům bránily vrhnout se na tvorbu affiliate webu a propagaci kampaní. V této otázce měli znovu možnost zakliknout i víc odpovědí, které vystihovaly jejich obavy. Nejčastěji publisheři zvolili možnost, že největší obavou, která jim bránila pustit se do toho, byl nedostatek zkušeností. Ale bez toho, abyste začali, zkušenosti nenaberete. Takže tuto obavu doporučujeme hodit za hlavu a prostě se do toho pustit.
Dalšími nejpočetnějšími obavami byly časová investice a finanční investice. S časovou investicí je třeba jednoznačně počítat. Affiliate marketing není, minimálně v začátcích určitě, pasívním příjmem a je třeba se mu věnovat. O něco optimističtější to je s finanční investicí. Pokud v úvodu neplánujete delegovat tvorbu obsahu či webu na externisty, finanční náklady budou minimální.
Měli jste nějaké zkušenosti s tvorbou webstránek?
Mnohé z vás určitě potěší, že většina publisherů před tím, než začala s tvorbou affiliate webů, neměla žádné nebo jen minimální zkušenosti s tvorbou webstránek. Věřím, že toto může být pro mnohé z vás něco, kvůli čemu jste se do toho zatím nepustili. Ale jak vidíte, zkušenosti se dají nabrat “po cestě” a většina publisherů začínala stejně s minimem zkušeností.
Všechno ohledně tvorby webstránek, ale také získávání návštěvnosti, SEO, nasazování affiliate kampaní a mnoho dalších užitečných informací najdete i v nejnovější knize z dílny Dognetu – Tvorba vydělávajícího webu Krok za Krokem, kterou teď můžete získat spolu s knihou Tvorba úspěšného vydělávajícího blogu úplně zdarma jako bonus.
Jaký je největší přínos affiliate marketingu do života?
V následující otázce mohli účastníci průzkumu vybrat více možností a ptali jsme se jich, jaký je největší přínos affiliate marketingu do jejich životů. Jednoznačně nejčastěji publisheři zaklikávali možnost Nové zkušenosti – až 71 %. Podobně často, kolem 40 až 45 %, zaklikávali možnosti Dělám co mě baví, Svoboda a samozřejmě Peníze.
Motivace přímo od zkušených publisherů na závěr
A na závěr už jen několik rad v originálním znění od samotných publisherů. Jsou to rady, které by v současnosti odkázali svému mladšímu já a které vás jednoznačně namotivují.
- “Neodkládej to a začni hned”
- “Je třeba se tomu věnovat, zkusit víc webů a studovat co nejvíc dostupných materiálů”
- “Kopíruj úspěšné”
- “Furt to nelaď na krásu, ale sypej nový obsah”
- “Buď vytrvalý”
- “Neváhej a jdi do toho za každých okolností”
- “Nebát se trochu i riskovat a investovat do projektu”
- “Neboj se požádat o pomoc, rozšiřuj stránku postupně, jak můžeš, dobře plánuj”
- “Dělej 2 projekty paralelně, více ne. Vyhni se silně konkurenčním tématům typu finance. Fokusuj se na úzkou niku, ale s potenciálem i horizontalního růstu”
- “Neboj se a začni hned. Není to jaderná věda. Všechno se postupně naučíš.”
- “1. Zaměř se na jedno téma/segment 2. Nezanedbávej SEO 3. Čerpej informace / nech si dobře poradit 4. Měj trpělivost”
- “Paid traffic is good trafiic”
- “Dělej jen smysluplné články pro lidi, a ne pro vyhledávače”
- “Zaměřit se na produktové články”
- Ničeho se neboj, vykašli se na hejty a odrazování a buď trpězlivá. Nechci výsledky hned.“
- “Prostě někde začni, přestože projekt není perfektní. Žádný projekt nebyl na začátku dokonalý!”
- “Začni dříve a věnuj tomu víc času.”
- “Začni se dříve učit, jak dělat stránky a upravovat fotky”
- “Nepřemýšlej stále nad technickým řešením, ale raději vypusť aspoň *něco* ven. :)”
- “Věnovat mu čas denně, vytrvalost, pravidelné publikování.”
- “Víc komunikuj, networkuj, buď aktivní v komunitě, neboj se ptát.”
- “Hlavně začít. Nečekat, až bude všechno dokonale připravené. Prostě začni. Také vydržet. Hlavně u webu, kde je základem organická návštěvnost. Je to běh na dlouhou trať. Takže nevzdat se a vydržet.”
- “Neskákat z jednoho tématu na další. Vybrat si pečlivě nějakou niku a vydržet u toho.”
- “Začni, zkoušej metodou pokus/omyl, vzdělávej se”
- “Začni dříve, víc makej, neboj se investovat, věnuj tomu aspoň 2 hodiny denně, zkoušej nové kampaně, opři se do toho pořádně”
- “Už včera bylo pozdě začít, neboj se riskovat a jdi do toho naplno.”
- “Vyzkoušej a uvidíš, maximálně se to nepovede. A hlavně důležitý je originální obsah, který pomáhá.”
- “Podívej se na videa, přečti knihy o affiliate. Až budeš chápat, o co se jedná. Vyber si téma, zaregistruj si doménu, spusť webhosting a WordPress a začni vytvářet žádaný obsah co nejdříve. Postupně, až začnou chodit návštěvníci, začni web monetizovat. A pokračuj ve vzdělávání o SEO a PPC a webové analytice a už s tím nikdy nepřestaň. Nenech se odradit čekáním na konverze a pořád přidávej kvalitní obsah. :-)”
Nezapomeňte se přihlásit na náš nejbližší webinář pro začínající publishery, a pokud potřebujete s čímkoliv poradit, jsme tu vždy pro vás na hello@edognet.com