Analýza SERP pro affiliate weby v US

Analýza SERP pro affiliate weby v US

Web deatiled.com nedávno prostřednictvím svého zakladatele Glena Allsoppa zveřejnil na Twitteru velmi zajímavou analýzu z března 2021 týkající se funkčnosti SERP (Search Engine Results Pages) pro affiliate weby v USA. Do reportů bylo celkově investovaných cca 10 000 dolarů a přinesly zajímavé výsledky, o kterých si řekneme později. Ještě zajímavější se celá akce stala v momentu, kdy po několika týdnech od realizace Google nasadil nový update, který do affiliate prostoru přinesl mnohé nové změny. Naskytla se tak unikátní možnost porovnání funkcionality SERP ve stavu před a po změně.

Názor affiliate publishera:
Jako člověk, který má k affiliate marketingu velmi blízko, bych si z tohoto průzkumu vzal hlavně to, že je potřebné se zaměřit na užší témata. To znamená, že bych vytvořil web, který by byl zaměřený například čistě na recenze zahradních sekaček. Doménu bych zvolil raději brandovatelnou než s klíčovým slovem v doméně. Začal bych tvořit obsah pro jednotlivé niche (zahradní sekačky, rotavátory atd.) a postupně bych rozšiřoval celé spektrum témat v jedné velké niche (bydlení a zahrada).

Kdo stojí za průzkumem

Samotný Glen Allsopp je pravidelně citovaný v předních médiích, jakými jsou BBC, Guardian a Forbes, a je autorem více článků pro TechCrunch.

Allsopp je poměrně známým SEO odborníkem, který stojí za projektem detailed.com a gaps.com. Podrobnosti SERP analýzy byly zveřejněné na prvním z uvedených webů. Ten se věnuje SEO problematice, linkbuildingu, vývoji SEO rozšíření pro prohlížeče a také analýzám různých funkcionalit Google vyhledávání. Pravidelně uveřejňuje reporty o tom, jak velké firmy dokážou získávat přední místa ve vyhledávání a zaměřuje se na konkrétní klíčová slova z affiliate sféry, jejich analýzy a výkonnost. Už v roce 2020 byla uveřejněná podobná analýza, která zkoumala 1000 klíčových frází a slov spolu s jejich výkonností v affiliate marketingu.

Jak a kdy průzkum probíhal

První část průzkumu proběhla v březnu roku 2021. V rámci ní byla uskutečněná  SERP analýza celkově 10 000 klíčových slov a frází. Po zpracování výsledků přišlo k uvedené změně, kterou Google úplně změnil chování jejich vyhledávače. Po opakované SERP analýze se použila ta samá klíčová slova a fráze, tentokrát v novém prostředí po update. Výsledky byly diametrálně odlišné. Právě s těmito poznatky se Allsopp rozhodl podělit se na svém Twitteru teprve nedávno.

Zpočátku byli autoři analýzy nemile překvapení, protože se v krátkém čase dopracovali ke dvěma sadám úplně rozdílných výsledků. Nakonec se rozhodli, že je porovnají a pokusí se zjistit, co přesně Google novým updatem vyhledávání v affiliate sféře způsobil a také jako nové vyhledávání funguje. Druhá fáze, po update vyhledávání, proběhla v březnu 2021. Použitá byla stejná klíčová slova a fráze. 

Co bylo předmětem analýzy

V březnové i květnové SERP analýze bylo použitých 10 000 anglických klíčových výrazů, které se týkaly affiliate produktů i služeb. Provedených bylo minimálně 750 vyhledávání s použitím nástroje Ahrefs. Vyhledávání byla realizovaná z území USA.

Druhy webů 

Ve výsledcích vyhledávání se nejvíc vyskytovaly domény .com. Nasledovaly domény .org, .net, .co.uk, .edu atd. Kompletní pořadí i s údaji je vidět v tabulce. Tento údaj autoři průzkumu považují za víc zajímavý než samotné SERP výsledky. V tabulce jsou při každé doméně dva údaje. Každý řádek s jinou barvou se váže nejdříve na březnové měření, následně na to květnové.

Výsledky průzkumu 

Co se týká výsledků průzkumu, prvním zajímavým poznáním bylo, že v pokusu před updatem (březen 2021) bylo rankovaných 11 042 domén, zatímco v pokusu dva (květen 2021) bylo rankovaných 10 955 domén. Druhým zajímavým poznatkem je, že až 2 218 domén se při prvním průzkumu vůbec nenacházelo. V přepočtu na procenta je to tedy až 20 % domén, které se v prvním průzkumu neobjevily.

Autoři se také zaměřili na lídra v segmentu Amazon a zjistili, že v březnu 2021 byl ve vyhledávání na prvním místě v 3 600 vyhledáváních, což představuje 36 %. Po změně a v druhém měření v květnu 2021 posun minimální na 36,6 %. Detailní měření na jednotlivých pozicích spolu se změnami je vidět v tabulce.

Co vyplývá z výsledků průzkumu

Z průzkumu vyplývá, že vítězem – a tedy nejvíc zobrazenými stránkami při vyhledávání se staly  niche weby. Jedná se o stránky, na kterých se nachází obsah, který je spojený s úzkým okruhem témat. Takovými jsou například specializované weby s recenzemi gadgetů, bicyklů, weby s recenzemi kabelek, mobilů atd.

V těsném závěsu se nacházely hyper niche weby. Tyto weby byly tvořené obsahem zaměřeným například na recenze různých typů výrobků a nachází se tam velké množství úzkých okruhů témat na jednom prostoru. Podrobný výpis jednotlivých typů affiliate webů je vidět v tabulce.



Stránky, které obsahovaly všeobecné informace a recenze, se v SERP nacházely častěji než ty, které obsahovaly novinky. Na druhé straně, stránky s novinkami se častěji nacházely na 1.  místě vyhledávání.

Posledním  zajímavým poznatkem je, že domény, které byly úplně nové a nebyly starší víc než dva roky, se ve vyhledávání zobrazovaly na prvním místě v 52 SERP a v první desítce až v 795 SERP, z celkového počtu 10 000.

Podrobná data, která by obsahovala linky, SERP features, délky URL a mnoho dalších podrobností, se chystají autoři zveřejnit v krátké době. Výsledkem by měl být kompletní analytický článek spolu s kompletními daty tak, jak to bylo při analýze z roku 2020, která byla uvedená už na začátku textu.

Štefan Polgári
Štefan Polgári

V online marketingu sa pohybuje už viac ako 10 rokov. Spoluzaložil affiliate sieť DOGNET a affiliate marketingu sa venuje na profesionálnej úrovni. Spoločne s kolegami sa snažia tento odbor na Slovensku pozdvihnúť a zapojiť čo najviac publisherov.

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?