Affiliate network a affiliate marketing
affilnetwork-program

Affiliate network a affiliate marketing

Co je to vlastně ten affiliate marketing? Co se skrývá pod pojmem affiliate network? Krátký úvod do affiliate marketingu od tvůrců affiliate sítě (networku) .dognet.

Na internetu existuje několik možností, kterými prodávat mediální prostor na webových portálech.

CPC – cost per click – platba za klik na reklamu. Synonymum pro CPC je PPC, teda pay per click. Princip je jednoduchý – jakmile někdo klikne na reklamu na vašem webu, připočítá se vám provize za klik. Reklama se dá takto prodávat inzerentům osobně, ale pohodlnější a často i efektivnější je využít automatické CPC systémy, jako jsou Google AdSense a u nás oblíbený eTarget. CPT – cost per thousand a CPM – cost per mille, vyjadřují jeden a ten samý model, tedy odměňování za 1000 impresií. V tomto případě je určujícím parametrem počet zobrazení reklamy jako takové. Nezáleží ani na klicích. Na tomto principu v drtivé většině fungují mediální agentury a velcí inzerenti. CPA – cost per action. V tomto modelu se platí za skutečný výkon reklamy. Každá reklama má mít nějaký výstup a cíl. Ať už to je objednávka, vyplnění formuláře, zhlédnutí videa a podobně. Při modelu CPA se sledují akce. Nezáleží na zobrazeních ani klicích. Hlavní je výsledek, který inzerentovi reklama přinese a to je to, za co si zaplatí. CPA se rozděluje na CPL – cost per lead – a CPS – cost per sale. Lead je v podstatě vyplněný formulář. Ten se odešle k inzerentovi, který ho zpracuje. Nezáleží na výsledku zpracování. CPL model mírně snižuje striktní proces platby za akci, kdy inzerent neplatí za sale (prodej), ale už za mezikrok (lead, objednávka, žádost). V rámci CPS se platí už jen procento z prodeje nebo fixní suma, když k prodeji skutečně dojde.

Affiliate marketing

Tato oblast marketingu pracuje s odměňováním CPA, kdy se platí jen za akci. V affiliate kampaních se často kombinuje CPL a CPS, ale hlavním a prioritním modelem je CPS. Dominantní je tedy prodej a o něj při affiliate marketingu jde. Inzerent má zájem platit jen za skutečný výkon. Ne za kliky a ani zobrazení. Rád zaplatí i desítky procent z prodeje výrobku, ale jen z už prodaného výrobku.

Princip affiliate marketingu na internetu je jednoduchý:

  1. Publisher (majitel webové stránky) se zaregistruje v affiliate programu.
  2. Vygeneruje si reklamní prvky, které obsahují jedinečné měřicí identifikační údaje.
  3. Umísti reklamní prvky na svoje stránky (bannery, ale i nestandardní formáty).
  4. Může vytvářet i alternativní zdroje příjmů v podobě  newsletterů a podobně.
  5. Jakmile se uživatel proklikne z banneru nebo jiného prvku na web inzerenta a vykoná akci, tak se na základě toho, přes jaký link přišel, zaznamená a připíše publisherovi provizní akce.
  6. Pokud tedy uživatel nakoupil v eshopu, tak získá provizi z prodeje. Když vyplní formulář, získá provizi za lead a podobně.
Inzerent si může postavit svůj vlastní affiliate program, kde si kampaň nastaví a spravuje. Jednodušším východiskem však je zařazení kampaně do affiliate networku, affiliate sítě. V síti se nachází více kampaní a je v ní registrovaných více publisherů, kteří by mohli kampaň využít. Inzerent také nemusí nic platit za affiliate programové řešení, nemusí řešit administraci a ani fakturaci. Výhody affiliate networku (sítě)
  • Zařazení do už existujícího ekosystému publisherů a inzerentů.
  • Odpadá nutnost administrace.
  • Inzerent nemusí řešit podporu a helpdesk, stejně tak jako ani fakturaci s publishery.
  • O všechno se stará affiliate network manager.
Výhody pro publishera jsou také v podobě toho, že když se zaregistruje do sítě, má k dispozici hned několik kampaní na jednom místě. Nemusí se registrovat do více programů a výdělek se agreguje v jedné administraci. Velmi rádi vás přivítáme v našem affiliate networku .dognet. Pokud jste inzerent, kontaktujte nás a kampaň společně vymyslíme. Pokud jste publisher, stačí se registrovat a hned máte k dispozici desítky CPA kampaní.
Štefan Polgári
Štefan Polgári

V online marketingu sa pohybuje už viac ako 10 rokov. Spoluzaložil affiliate sieť DOGNET a affiliate marketingu sa venuje na profesionálnej úrovni. Spoločne s kolegami sa snažia tento odbor na Slovensku pozdvihnúť a zapojiť čo najviac publisherov.

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?