Affiliate network a affiliate marketing
Affiliate network a affiliate marketing
Co je to vlastně ten affiliate marketing? Co se skrývá pod pojmem affiliate network? Krátký úvod do affiliate marketingu od tvůrců affiliate sítě (networku) .dognet.
Na internetu existuje několik možností, kterými prodávat mediální prostor na webových portálech.
CPC – cost per click – platba za klik na reklamu. Synonymum pro CPC je PPC, teda pay per click. Princip je jednoduchý – jakmile někdo klikne na reklamu na vašem webu, připočítá se vám provize za klik. Reklama se dá takto prodávat inzerentům osobně, ale pohodlnější a často i efektivnější je využít automatické CPC systémy, jako jsou Google AdSense a u nás oblíbený eTarget. CPT – cost per thousand a CPM – cost per mille, vyjadřují jeden a ten samý model, tedy odměňování za 1000 impresií. V tomto případě je určujícím parametrem počet zobrazení reklamy jako takové. Nezáleží ani na klicích. Na tomto principu v drtivé většině fungují mediální agentury a velcí inzerenti. CPA – cost per action. V tomto modelu se platí za skutečný výkon reklamy. Každá reklama má mít nějaký výstup a cíl. Ať už to je objednávka, vyplnění formuláře, zhlédnutí videa a podobně. Při modelu CPA se sledují akce. Nezáleží na zobrazeních ani klicích. Hlavní je výsledek, který inzerentovi reklama přinese a to je to, za co si zaplatí. CPA se rozděluje na CPL – cost per lead – a CPS – cost per sale. Lead je v podstatě vyplněný formulář. Ten se odešle k inzerentovi, který ho zpracuje. Nezáleží na výsledku zpracování. CPL model mírně snižuje striktní proces platby za akci, kdy inzerent neplatí za sale (prodej), ale už za mezikrok (lead, objednávka, žádost). V rámci CPS se platí už jen procento z prodeje nebo fixní suma, když k prodeji skutečně dojde.Affiliate marketing
Tato oblast marketingu pracuje s odměňováním CPA, kdy se platí jen za akci. V affiliate kampaních se často kombinuje CPL a CPS, ale hlavním a prioritním modelem je CPS. Dominantní je tedy prodej a o něj při affiliate marketingu jde. Inzerent má zájem platit jen za skutečný výkon. Ne za kliky a ani zobrazení. Rád zaplatí i desítky procent z prodeje výrobku, ale jen z už prodaného výrobku.Princip affiliate marketingu na internetu je jednoduchý:
- Publisher (majitel webové stránky) se zaregistruje v affiliate programu.
- Vygeneruje si reklamní prvky, které obsahují jedinečné měřicí identifikační údaje.
- Umísti reklamní prvky na svoje stránky (bannery, ale i nestandardní formáty).
- Může vytvářet i alternativní zdroje příjmů v podobě newsletterů a podobně.
- Jakmile se uživatel proklikne z banneru nebo jiného prvku na web inzerenta a vykoná akci, tak se na základě toho, přes jaký link přišel, zaznamená a připíše publisherovi provizní akce.
- Pokud tedy uživatel nakoupil v eshopu, tak získá provizi z prodeje. Když vyplní formulář, získá provizi za lead a podobně.
- Zařazení do už existujícího ekosystému publisherů a inzerentů.
- Odpadá nutnost administrace.
- Inzerent nemusí řešit podporu a helpdesk, stejně tak jako ani fakturaci s publishery.
- O všechno se stará affiliate network manager.