ROZHOVOR: o zahraničních affiliate trzích s Peťou

ROZHOVOR: o zahraničních affiliate trzích s Peťou

Tak tu máme první rozhovor s affiliate publisherem. Tentokrát s Peťou o zahraničním affilu, Amazonu, zdroji trafficu. K dispozici je video, audio i textový přepis 🙂
Toto je první blog z naší nové místnosti v Dognetu. Trošku jsem okopčil Sajfu, takže během rozhovoru jsme si hráli na XBoxu! Zapnuli jsme si Need For Speed…  Kde jsi vyrůstal a kam jsi chodil do školy? Já pocházím z dalekého východu Slovenska, z malebného městečka Stropkov. Blízko máme Ukrajinu. Chodil jsem tam i do školy. Na základní a střední.  Jak ses dostal do Bratislavy? Do Bratislavy jsem šel studovat vysokou školu. Vydržel jsem tam tři roky. Jak ses dostal do online? Už v Stropkově? Do online jsem se dostal v celkem mladém věku. Měl jsem kolem 15 let. Nevím, jestli se to dá nazvat marketingem, ale víš, jak to je, internet je víc než hraní her… Reálný marketing přišel o rok a půl později.  Měl jsi kolem sebe lidi, kteří se tomu také věnovali? Bylo ve Stropkově hodně online nadšenců? S kamarády jsme to samozřejmě řešili. Dost dlouho jsme o tom diskutovali, v opačném případě by mě to tak dlouho nedrželo. Takže ano, měl jsem kolem sebe lidi. Oni se tomu dosud věnují? Ne. Jen z jednoho mého kamaráda se stal jakoby můj kolega. Zbytek si našel jinou cestu a našel se v jiných věcech.  A kdy ses dostal k affilu? K affiliate marketingu jsem se dostal až o dost později. Řešil jsem weby přes AdSense v zahraničí.  Ty jsi mi před rozhovorem říkal, žes nikdy neřešil slovenský nebo český affiliate. Proč sis vybral hned zahraničí? Obvykle to bývá naopak, člověk začíná na Slovensku a často tu i skončí. Asi souhra okolností. Know-how jsem získal z internetové komunity v zahraničí a nebyl důvod snažit se dělat věci lokálně, slovensky, když know-how jsem měl přizpůsobené zahraničí. Anglicky jsem také uměl. A co tě tak napadlo ve Stropkově vygooglit si nějaká fóra o vydělávání na netu? To jsem našel tak, že jsem si nahrál titulky k seriálu, který jsem tehdy sledovat, a přes YouTube jsem narazil na fórum blackhatworld.com. Vrátil jsem se k tomu podruhé, potřetí a nerozuměl jsem tomu ani h*vno. Ale potom mě to chytilo a zjistil jsem, o čem to je.  (K Xboxu) Vyhrál jsem! To je tím, že ty se ptáš a já odpovídám!  Super. Ale ty řešíš zahraniční affiliate i teď. Jaký je tvůj nejúspěšnější projekt? A jaké téma? Je to Amazon Affiliate Web a reviews produktů. Dražších produktů. Takže teď, když v novém updatu Amazon zrušil vyšší procento za víc produktů, mě se to až tak nedotklo jako některých jiných, kteří dělali cíleně laciné produkty, aby je lidé nakupovali ve velkém. Vyšel jsem z toho celkem fajn.  Řešíš kromě recenzních webů také něco jiného? Ani ne. Experimentoval jsem mnohokrát s CPAčkem, ale to byly jen takové spekulace. Nedá se říct, že by to bylo něco uceleného. A jakou grafiku používáš? Jen organické vyhledávání? Nebo jsi zkoušel i něco jiného? Především organik. Já jsem takový, že mám problém s tím, že řeším mnoho věcí. Do mnohých věcí zabrousím, protože mě to baví. Ale v podstatě hlavně organik a s tím jen vypomáhám, kloužu po povrchu. (K Xboxu) Mám na Tebe počkat? Mám pocit, že zase nestíháš… (smích)  A jaké jsou podle Tebe hlavní výhody zahraničního affilu? Velikost trhu. Hodně oblastí, hodně příležitostí. Je tam možná větší konkurence, ale přímo úměrně s tím jdou i příležitosti prodrat se dopředu, být kreativnější. A samozřejmě výhodou je i vyšší koupěschopnost obyvatelstva.  A vidíš výhodu i v tom amazoňáckém affilu? V mnoha zemích ten Amazon není… Určitě. Amazon je velký monopol. A když byly ty updaty, kvůli kterým mnoho lidí plakalo, že Amazon je přísný, že jim škrtá procenta, tak v porovnaní s jinými affily, například eBay affilem, zjistilo se, že tyto jiné affily se na Amazon nechytaly. Takže ten Amazon je fakt autorita… Vyhrál jsem už podruhé, kámo. A teď už dramaticky! Dáme ti Aston Martin a já si nechám Clio. Uvidíme, co se stane… Ale Amazon tomu dost pomáhá, protože jsem si všiml v zahraničí, že když se řekne affiliate, většinou se myslí Amazon. Co se týká produktového affilu, tak určitě. Potom máš affil na digitální produkty, tam je ClickBank, potom máš leady, tam už máš různé CPA sítě… Ale co se týká produktů, je to určitě Amazon.  Počkej, vezmi si to nejrychlejší auto. Aston DB9.  Takže teď musím vyhrát, ano? Teď musíš vyhrát, protože to auto jede čtyřikrát rychleji než to Clio, co mám já. Já se snažím dávat hodnotné odpovědi! … a jaké trhy řešíš? US a UK.  Proč právě tyto dvě sis vybral? Pro koupěschopnost a potenciál.  A angličtinu. Přesně.  Kdybys  uměl francouzsky, tak bys řešil i francouzský affiliate. Spekuloval jsem trochu i se španělštinou, protože je tam zajímavý trh. Začal jsem si dělat kurz, ale ještě si na to netroufám. Tys v poslední době začal řešit i slovenský a český affiliate, jak ho vnímáš proti tomu zahraničnímu? (Pozn.: Mezitím pokračuje v Xboxu stejný vývoj jako dosud.) No protože se ptáš a já odpovídám! Ty si spíš žena než já, když umíš dělat víc věcí najednou.  To je možné. Ale tak ano, začal se tu řešit affiliate, co je super. Je to sice maličký trh, takže fungujeme v rámci možností, ale určitě se tu dá něco vymyslet. A jaké hlavní rozdíly vidíš v působení sítí? Je to tu super, co se týká celkového publisherského přístupu. Ani v zahraničí není vidět takový support na běžné úrovni. Když už jsi nějaký Premium, máš i online manažera a někdo s tebou komunikuje. U toho Amazonu dostaneš online manažéra a potom ti řeknou, že oni jsou dvě úplně jiná oddělení a neumí ti pomoct. Takže z tohoto hlediska je to super. Na druhé straně, trošku je tu nedostatek v tom, že je tu malý trh a zákazníky si rozdělují silné značky. A když sleduješ trendy v zahraničí, co je podle tebe budoucnost affiliate u nás i v zahraničí? Těžko říct. (K Xboxu) Kámo, nějak ti nepomáhá ani ten Martin. Přemýšlím! To je hrozné… V zahraničí to vidím víc na soukromou spolupráci. V podstatě už teď jsou firmy, které se spojí s jinou firmou a udělají vám affil mezi vámi dvěma. Spojí se s místním zubařem a udělají vám to celé. Myslím, že takto se to bude vyvíjet v porovnaní s tím Amazonem. Hodně publisherů už jde do podobných soukromých dealů, vyplatí se jim to víc. I já vidím, že hodně inzerentů chce jít do Dognetu, ale jsou lokální. Například nějaký pán, který prodává v Nitře plastová okna. Byznys mu může jít mega super, ale affil se mu nehodí, protože ta cílová skupina v okolí Nitry může být tak 200.000 lidí. My jsme velmi malý trh. Local sell byl v zahraničí velký trend před nějakými dvěma roky. Velmi výnosná byla klíčová slova. Například „Zámečník, New York“. A velmi to konvertovalo.  Je to asi jiné mít klíčová slova „Zámečník, New York“… Vždyť kolik lidí žije v New Yorku? Asi víc než v Nitře. Tam je úplně jiná koupěschopnost. A co je tvůj najvětší fail v rámci podnikání? To je jinak další věc, kterou jsem odkoukal. Tentokrát od Kamila Aujeského. Sorry, Kamil, ale dobře jsi to vymyslel. Já jsem dost kritický, takže často si myslím, že všechno, co dělám, je fail. Všechno by mohlo být lepší. Ale v podstatě největším failem byly ty začátky. Když se člověk na něco upne, myslí si, že to funguje, duplikuje to desetkrát, ale…  Ono to nefunguje? Mně to fungovalo! No i mně to fungovalo, než mě klepli po prstech. To byl ten EMD update. Pokud jsi měl například klíčové slovo MasterCard.com, dostal jsi penalizaci.  Opravdu? Ano. Až později se přišlo na to, že to bylo tou přeoptimalizací. Ale bylo dost snadné dostávat tyto EMD updaty dopředu. Já jsem na tom postavil síť webů. A máš i něco konkrétního z těch failů, co bys si mohl vzpomenout? Měl jsem finanční weby na nákup kreditních karet, člověk si mohl objednat. Proto mně i ten MasterCard napadl. Měl jsem na každou  kartu zvláštní MFA web. A potom to všechno padlo. Ze dne na den. Nešlo o IPčka, šlo o tu strategii, kterou jsem aplikoval u všech webů.  Následně jsem se stal posedlým diverzifikací! A kde jsi spálil nejvíc peněz v rámci svých projektů? Měl jsem nápad, že budu dělat velké authority weby, ale měl jsem zkreslenou představu o tom, co je authority web. Krmil jsem to jen obsahem. Dělal jsem tři weby naráz, všude jsem nakoupil po 100 článcích, ale ani jeden se neuchytil.  A o čem sis myslel, že je ten authority web, a o čem je v reálu? Myslel jsem si, že je to o množství contentu, který si nahážeš na stránku. Že investuješ do contentu, do linků… Ale když to děláš ve velkém, ani do jednoho webu nedáváš dostatek energie, ani jeden ti nevrátí ty prachy, které jsi do toho vložil. Možná kdybych se soustředil na jeden, tak by to bylo jiné. Ale já jsem šel na výkon. Zanedbal jsem brand, to, aby to někdo poznal. Šel jsem na to čistě pragmaticky… A další věci se ukážou časem, jestli jsou fail, nebo ne. Výhoda toho Organicu a Black Hatu je v tom, že výsledky jsou buď velmi rychle, nebo nejsou vůbec. Nevím, jestli se dají ty authority weby nazvat Black Hatem. Ale přestal jsem být trpělivý a zničil jsem to.  A co bys doporučil publisherům-začátečníkům? Protože ty jsi začínal, když jsi měl 16 roků. I tehdy se dá začít, sám jsem tehdy začínal. Hodně se ptát na fórech. Ne na slovenských fórech. Ne Slováků. V zahraničí. Hodně se učit a ještě víc se snažit. Nevzdávat to. Ať už si vyberou jakoukoliv cestu. Ať už white hat, nebo black hat. Ten   je super v tom, že ty výsledky můžou být instantní, je to větší sranda. Člověk je víc motivovaný.  … rychle dosáhnout aspoň nějakého výsledku. Ano. A nepromarnit prachy na osloviny. Takže affiliate web je lepší investice než alkohol nebo drogy.  I když ono to jde často ruku v ruce… Hodně webů tak vzniklo.  Drogový affil?… Kámo, právě jsem vyhrál s Mazdou 3 proti Aston Martinu! Ale mně to zle točí! Chápeš, jakou má to auto akceleraci! To auto jde hůř než to předtím!  Dobře. On než dojede kolo, tak vám poděkuji. Já si Peťu ještě vyzpovídám ohledně black hatů, ale to bude v jiné části rozhovoru.  Štefan Polgári        
Vydělávající affiliate web
E-book zdarma

Vydělávající affiliate web

Už jste jen jeden krok od e-booku, který vám pomůže získat klíčové informace o správném natavení a fungování vaší affiliate kampaně

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?