První maďarský HotDognet a rumunský Afiliere 3.0 – co jsme se naučili

První maďarský HotDognet a rumunský Afiliere 3.0 – co jsme se naučili

První listopadový týden jsme absolvovali hned dva zahraniční meetupy affiliate publisherů – první maďarský HotDognet, který jsme si zorganizovali my pro naše maďarské publishery a rumunský Afiliere 3.0, který si zorganizovali rumunští affiliate publisheři.

Magyar HotDognet

Při organizování maďarského HotDognetu jsme si nebyli jistí, zda vůbec někdo přijde, neboť v Maďarsku publisheři téměř nejsou. Přesto jsme se rozhodli jít do toho, abychom se setkali aspoň s tím malým počtem lokálních publisherů, které známe. Nakonec jsme prodali jeden lístek! Zbytek tvořili lidé, které jsme pozvali osobně a chtěli jsme si s nimi popovídat o maďarském affilu. Jak je vidět i na fotkách, účast byla sice skromná, ale diskuze o to živější. A hotdogy, samozřejmě, nemohly chybět.

Z diskuze vysvitlo, že mezi zúčastněnými se na profesionální úrovni věnuje affilu jen jeden z nich, a to Zsolt Hegedűs, který o tom přijde povyprávět i na affilpanelovku na bratislavském HotDognetu. Ostatní s affilem spíše jen experimentují, avšak potenciál v něm vidí. Jak nám vyplynulo z debaty, v Maďarsku je třeba afill „restartovat“ (na čemž pracujeme) a především zapojit velké inzerenty, t. j. někoho z lokální top desítky (na čemž pracujeme také).

Afiliere 3.0 – máme se co učit

V porovnání se skromnou diskuzí v Budapešti byl rumunský meetup úplně někde jinde. Dovolím si tvrdit, že affiliate v Rumunsku je na vyspělejší úrovni než u nás, minimálně co se týká technologické vyspělosti a počtu publisherů. Affiliate v Rumunsku táhnou dvě silné sítě: Profitshare, který má za sebou Emag (největší RO e-shop) a Fashiondays (největší RO fashion e-shop) a 2performant, který sdružuje více než 600 inzerentů. Na meetupu se účastnilo bezmála 40 publisherů, kteří se věnují affilu na profesionální úrovni a v Rumunsku tvoří jen špičku ledovce.

Kromě přednášek o historii RO affilu, důvodech a způsobech jak tvořit obsahové affil projekty, případně o vyjmenování největších starostí affiláka, byly mimořádně zajímavé i panelové diskuze. Na jedné z panelovek se probírala akce Black Friday (která v Rumunsku probíhá o jeden týden dříve, „protože Emag“), na další se připomínaly nejčastěji se opakující stížnosti publisherů za přítomnosti dvou největších sítí.

Zajímavostí je, že zatímco jsou sítě a affiliate publisheři v Rumunsku na velmi vysoké úrovni, inzerenti většinou ani netuší, jak affiliate funguje, nebo vysloveně zneužívají důvěru publisherů. V rámci diskuze jsme slyšeli například stížnosti, jako že po rozběhnutí kampaně začne inzerent zamítat nebo výrazně snižovat provize (někdy i ze dne na den) nebo jednoduše nezaplatí.

Síť zároveň žádnou garanci neposkytuje, protože zabezpečuje primárně technické zázemí kampaně, ne však obchodní nebo komunikační stránku. „Tyto problémy musí vyřešit samotný ekosystém,“ shrnul Dorin Boerescu, CEO sítě 2performant. V systému 2performant lze vidět detailní statistiky inzerentů a tyto praktiky se následně zrcadlí i na jejich číslech o výkonnosti kampaní a samotná síť zasahuje jen v extrémních případech.

Co jsme se tedy naučili?

Ze vzpomínaných dvou meetupů jsme si odnesli dvě podstatná ponaučení – v Maďarsku není affil úplně mrtvý, naopak má obrovský potenciál. Je třeba však řádově víc publisherů, ať už lokálních, nebo expandujících ze Slovenska nebo Rumunska. Na druhé straně, v Rumunsku affiliate žije, takže i získávání publisherů je teoreticky snazší. Z důvodu různých zvláštních průtahů inzerentů je tam však zase mnohem náročnější získat důvěru publisherů. Prvním krokem bylo naše osobní setkání „z očí do očí“.

Dávid Puha

Head Of Business Development

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?