Strašák jménem GDPR a jak se k tomu staví síť Dognet
Pojďme se na tento, už si dovolím tvrdit, marketingový pojem a paniku, podívat z pohledu sítě Dognet. Samozřejmě, nechci nijak znevažovat nebo opomíjet ochranu osobních údajů – ty v rámci firmy a také sítě řešíme tak, aby bylo všechno v pořádku. Jak to je tedy s tím magickým GDPR?
Hlavní body:
- Síť neřeší „těžké“ osobní údaje, pouze identifikátory, a to cookie a IP adresu.
- Osobní údaje publisherů a inzerentů jsou v zabezpečených systémech, pouze v rámci sítě Dognet. Nejsou poskytované a nikdy nebudou poskytované třetím stranám bez souhlasu dotčené firmy nebo osoby. Všichni, kteří pracují s osobními údaji publisherů a inzerentů, jsou řádně poučeni a mají podepsané dohody o mlčenlivosti. K ochraně osobních údajů jsme vždy přistupovali zodpovědně, a proto teď nemusíme dělat „paniku“.
- Údaje mezi sítí, inzerenty a publishery jsou na B2B úrovni. To ale neznamená, že nedodržujeme elementární slušnost a korektnost při spolupracích. Pokud chce někdo vymazat údaje, zrušit odběr newsletterů nebo cokoliv, co může „žádat“ fyzická osoba, budeme se v maximální možné míře snažit vyhovět.
- „Skladování“, v našem případě nikoliv osobních údajů, ale identifikátorů, zabezpečuje pro síť Dognet globální firma Quality Unit, která provozuje technické řešení Post Affiliate Network, na kterém běží síť Dognet. Máme s nimi podepsanou dohodu o zodpovědnosti. Podobně to zabezpečují pro velké EU firmy například i z Německa, kde přímo vyžadují, aby měli všechno správně. My přebíráme nastavení, které firma vzhledem na ochranu údajů má. Mají interního „Data Protection Officer“, který všechno řeší a zabezpečuje. Víc najdete na jejich webu.
- Z pohledu sítě není nutné měnit ani smlouvy s inzerenty, ani s publishery. S osobními údaji pracujeme co nejšetrněji a jen za účelem spolupráce.
Publisheři
- Při spolupráci se sítí Dognet není nutné na straně publisherů vytvářet cookies nebo jakékoliv osobní údaje nebo identifikátory.
- To, jestli publisher sbírá e-maily, jak je používá, jestli řeší nějaké cookies a podobně, je už v jeho režii. Pro spolupráci se sítí nemusí s ohledem na GDPR nic řešit.
- Publisher teoreticky může přijít do kontaktu jen s IP adresou, která se na Slovensku nedá použít ani na přesné určení města, natož ještě konkrétní osoby.
- Cookie jako takové se nedá v přehledu publisherů nijak zobrazit ani interpretovat.
- Publisher tedy nemůže přijít do kontaktu s reálně využitelnými osobními údaji.
- V případě, že se bude chtít publisher úplně ze sítě „vymazat“, stačí se nám ozvat. Vymažeme všechno, co o něm i třeba jen náznakem víme.
Inzerenti
- Affiliate tracking se chová standardně jako jiné tracking služby v rámci online marketingu. Je to podobné jako Facebook, Google Analytics nebo různé jiné služby, které používají cookies nebo IP adresu. V ČR dokonce ÚOOÚ vydal prohlášení, že nastavení prohlížeče se dá považovat za vyjádření postoje uživatele ke sběru údajů. Jestli k tomu přistoupí stejně i náš (slovenský) úřad, zatím neví.
- Jak je uvedeno výše, pracujeme jen s identifikátory a síť NEpracuje se žádnými osobními údaji, které by mohly vést k identifikaci osoby.
- Systém Post Affiliate Network, který používáme, pracuje s údaji v souladu s GDPR, viz informace výše.
- V případě, že se bude chtít inzerent úplně ze sítě „vymazať“, stačí se nám ozvat. Vymažeme všechno, co o něm i třeba jen náznakem víme.
Spolupráce, komunikace a fair play
- Nemyslíme hlavně na zákony, ale také na to, co je správné. S čistým svědomím můžeme říct, že v rámci sítě Dognet jsme nikdy nevytvořili proces nebo nastavení tak, aby mohl být někdo poškozený. Publisher i inzerent může žádat o vymazání údajů, pokud to samozřejmě není v rozporu se smlouvou nebo závazky.
- Stejně tak samotná propagace kampaní publishery je do co největší míry kontrolovaná a regulovaná. Všechno proto, aby nikdo nemohl být poškozený nebo zaváděný. Na tom si dáváme záležet, aby bylo všechno do co nejvyšší možné míry fér.
- Proto nám publisheři píšou, že „jiné sítě to neřeší“. „Jinde“ čekají, až si toho všimne inzerent. Ale to není fér a ani správné. Kvalitu a férovost řešíme proaktivně.
Tolik za nás a GDPR. Osobně jsem rád, že se konečně začíná řešit otázka ochrany dat. Ale jako vždy, je to zbytečně zdramatizované. Jak se zákon uplatní v praxi, ještě nikdo přesně neví. Každopádně jako síť Dognet budeme reflektovat všechny změny zákonů v co nejkratším čase.
Pokud máte jakékoliv dotazy, jsme tu pro vás na info@dognet.sk