Možnosti trackingu pro publishery

Možnosti trackingu pro publishery

Co jsou redirectové odkazy? Jak s nimi odkazovat na podstránky + bonus: advance technika pro pokročilé publishery na vytváření cookies pomocí redirectu přes server Dognetu.

Možnosti trackingu

Dognet umožňuje 2 formy trackingu:
  1. První je klasicky „otagovaný“ link na e-shop, kdy se odkazuje na web inzerenta s tím, že se cookie vytvoří po prokliku.
  2. Druhý, „redirect“, je takový, kdy se posílá nejdříve na „dognet“, čímž se vytvoří cookie, a potom se jde na web inzerenta.
Publisher si může vybrat, který tracking mu víc vyhovuje. První možnost je „hezčí“ a druhá bezpečnější, protože cookie se vytvoří vždy. Popis způsobů je uvedený v článku níže. Mrzí nás to, ale neumíme technicky zjišťovat, jestli se dějí na straně inzerentů nějaké změny v reálném čase. Proto si publisher může vybrat i bezpečnější, „redirectovou“ cestu.

Kampaně s redirectovými odkazy

V síti máme několik kampaní, kde nebylo možné integrovat tracking pro prokliky. Kvůli tomu je nutné pro vytvoření cookies použít redirect přes náš server. Příklady kampaní s redirectovými odkazy:
  • Spartoo.sk
  • Erex24.cz
  • Audiolibrix.com
  • Prontopůjčka.cz
Redirectový odkaz vypadá nějak takto: http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=8f427c29 Neredirectový odkaz vypadá takto: http://www.bohatstvo-prirody.sk/?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=3a963e3e Rozdíl je vidět hned na první pohled. První odkaz směruje na náš server. Vytvoří se cookies v prohlížeči a následně návštěvníka posuneme na stránku inzerenta. Druhý odkaz směruje přímo na stránku inzerenta, kde náš kód vytvoří cookies záznam v prohlížeči.

Úprava redirectových odkazů

Klasický textový odkaz v kampani s redirectovými odkazy směruje nejčastěji na hlavní stránku inzerenta. Co však, když chcete odkazovat na nějakou podstránku?

Příklad s kampaní Erex24.cz (UTM tagy v URL)

URL redirectu: http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=f432abd1 Směruje na: http://www.erex24.cz/?utm_campaign=dognet&utm_source=DOGNET Jak upravit odkaz, aby směroval na podstránku? Jednoduše:
  • vybereme si podstránku e-shopu: http://www.erex24.cz/o-erexu24.php
  • přidáme za něj UTM tagy (stejné jako ty, na které odkazuje redirectová adresa): http://www.erex24.cz/o-erexu24.php?utm_campaign=dognet&utm_source=DOGNET
  • odkaz encodneme pomocí toolu a získáme: http%3A%2F%2Fwww.erex24.cz%2Fo-erexu24.php%3Futm_campaign%3Ddognet%26utm_source%3DDOGNET
  • přidáme encodnutou URL jako destination URL: http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=f432abd1&desturl=http%3A%2F%2Fwww.erex24.cz%2Fo-erexu24.php%3Futm_campaign%3Ddognet%26utm_source%3DDOGNET

Příklad s kampaní Spartoo.sk (vlastní parametr v URL)

URL redirectu: http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=8f427c29 Směruje na: https://www.spartoo.sk/?track_id=dognet55d1e5e96f49d (kde 55d1e5e96f49d je vaše Referral ID) V tomto případě inzerent Spartoo.sk vyžaduje místo UTM parametrů speciální parametr track_id. Proto je třeba postupovat následovně:
  • vybereme si podstránku e-shopu: https://www.spartoo.sk/Desigual-b749.php
  • přidáme za něj parametr, který inzerent vyžaduje: https://www.spartoo.sk/Desigual-b749.php?track_id=dognet55d1e5e96f49d
  • výsledný odkaz encodneme pomocí toolu a dostaneme: https%3A%2F%2Fwww.spartoo.sk%2FDesigual-b749.php%3Ftrack_id%3Ddognet55d1e5e96f49d
  • přidáme encodnutou URL jako destination URL: http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=8f427c29&desturl=https%3A%2F%2Fwww.spartoo.sk%2FDesigual-b749.php%3Ftrack_id%3Ddognet55d1e5e96f49d
Nejčastější chyby:
  • do destination URL zapomeneme přidat UTM tagy nebo jiné parametry
  • nepoužijete redirectovou adresu z dané kampaně
VŽDY navazujte na redirectovou adresu z dané kampaně! V opačném případě se vám cookies nevytvoří ve správné kampani a prodej se vám nezapíše.

Použití redirectu v kampaních s přímými odkazy

Redirectové adresy je možné použít ve všech kampaních. I v těch, kde jsou přímé odkazy. Jak na to? Vezmeme si klasický textový odkaz z administrace: https://www.andreashop.sk/?utm_source=dognet&utm_medium=link&utm_campaign=dognet-link&a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982 A následně vytvoříme redirectovou adresu takto:
  • základ redirectu je http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d (je možné použít i HTTPS verzi)
  • za základ přidáme publisherské ID (Referral ID): http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d
  • z klasického textového odkazu vezmeme a_bid a přidáme na konec: http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982
Výsledná redirectová URL adresa http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982 směruje na stránku https://www.andreashop.sk/?utm_source=dognet&utm_medium=link&utm_campaign=dognet-link. Můžete si všimnout, že tu už není vaše ID (parametr a_aid) ani ID banneru (parametr a_bid). Tyto parametry už nejsou potřebné. VŽDY použijte parametr a_bid z klasického textového odkazu z dané kampaně, kde tvoříte redirectovou adresu! I takto vytvořenou redirectovou adresu můžete upravit, aby směrovala na podstránku e-shopu. Příklad: http://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982&desturl=https%3A%2F%2Fwww.andreashop.sk%2Fstarostlivost-o-telo%3Futm_source%3Ddognet%26utm_medium%3Dlink%26utm_campaign%3Ddognet-link

Výhody redirectu

Proč použít redirect, když můžete použít přímý odkaz? Pro jistotu. Resp. pokud si chcete být úplně jistí, že se při prokliku vytvoří cookies. Párkrát se stalo, že inzerent přešel z HTTP na HTTPS a redirect měl nastavený tak, že se ztratily parametry v URL. Tím pádem náš trackovací kód na stránce inzerenta nezachytil ID publishera a nevytvořil cookies. To je jen jeden z příkladů, proč je lepší použít redirectový odkaz. Použitím redirectu se cookie vytvoří vždy, tedy ještě před přechodem na web inzerenta.

Nevýhody redirectu

Redirectová adresa je „škaredá“. Technicky zdatnější uživatelé počítače se dívají, kam odkaz směruje, předtím než na něj kliknou. Takováto adresa by je mohla odradit. Tvoření redirectových adres je pro publishera mnohem náročnější než tvoření přímých odkazů. Proto tuto techniku doporučujeme jen pokročilým publisherům.

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?