Nárůst tržeb z Black Friday v Dognetu i přes poklesy na trhu
Black Friday je jedním z největších a nejdůležitějších eventů pro celý e-commerce segment. Už dlouhá léta nejde jen o jeden den, ale většinou jde o týden zvaný „Black Week“. V zásadě však platí, že slevy e-shopy nasazují již od začátku listopadu. Proto je listopad nejsilnějším měsícem e-commerce sezóny.
Stejně to platí i v naší síti, kde se nejen inzerenti (e-shopy), ale také partneři (publisheři) na toto období chystají někdy už koncem září. Publisherům každý rok přinášíme podrobný přehled akcí našich inzerentů, abychom jim co nejvíce usnadnili nasazování těchto akcí. Inzerenty aktivně zapojujeme do této iniciativy. Naším cílem je vytvořit pro obě strany ideální podmínky pro to, aby dokázaly ze své affiliate spolupráce vytěžit maximum.
Během celého roku 2023 jsme v síti zaznamenali, že lidé nakupují častěji, ale za méně peněz, proto nás Black Friday příjemně překvapil. Přinesl nárůst ve všech parametrech, a tím si obhájil pozici jednoho z nejpopulárnějších e-commerce eventů.
Ve statistikách jsme porovnávali Black Week 2023: 20. 11. – 26. 11. 2023 vs. Black Week 2022: 21. 11. – 27. 11. 2022. Grafické znázornění poukazuje i na předchozí roky, kde vidíme v letech 2020 a 2021 nepřirozený nárůst, který byl způsoben pandemií. Avšak v širším horizontu 5 let jsme v síti zaznamenali stoupající trend v každém parametru.
Black Friday Week: 2023 vs. 2022 – globální přehled
V Dognetu jsme inzerentům přinesli během Black Week o +10 % vyšší obrat než v roce 2022. Během tohoto týdne se navýšil o +291 862 €. Obrat, který jsme přinesli e-shopem během Black Week, tvořil až 31 % z obratu vygenerovaného během celého listopadu.
Publisheři si na provizích vydělali také o +10 % více než v roce 2022, což představuje o 15 174 € vyšší částku za pouhý jeden týden. Provize publisherů Black Friday Week tvořily až 29 % z celkových provizí, které si publisheři vydělali během listopadu.
Průměrná hodnota objednávky v celé síti stoupla o +12,5 % z 64 € na 72 €. Zákazníci nakupovali dražší produkty, což se odráželo ve všech parametrech.
Oproti loňskému roku vidíme nárůst ve všech parametrech, což je po ne zcela vydařeném roce 2022 velmi dobrá zpráva pro inzerenty i publishery. Nejsilnějším dnem Black Week byla neděle. Tento trend pozorujeme poslední 3 roky téměř na všech trzích.
Segmenty, ve kterých fungovaly Black Friday akce nejlépe a ve kterých pozorujeme nejvýraznější nárůst v počtu konverzí oproti předchozímu měsíci, jsou:
- Multishopy (+134 %)
- Sport (+121 %)
- Dětské zboží a hry (+71 %)
- Elektronika a světla (+70 %)
- Hobby a cestování (+63 %)
- Domácnost a zahrada (+56 %)
Meziroční srovnání: Listopad 2023 vs. 2022
Obrat vygenerovaný e-shopem: 10 213 960 € (+ 2 %)
Provize publisherům: 550 299 € (+ 8 %)
Průměrná hodnota objednávky: 72 € (+ 11 %)
Výsledky za měsíc listopad 2023 jsou v linii s Black Friday Week, který výrazně přispěl k plusovým výsledkům.
Zajímavostí je letošní nárůst průměrné hodnoty objednávky, který je během listopadu nestandardní, jelikož lidé využívají Black Friday slevy.
Meziměsíční srovnání: Říjen 2023 vs. Listopad 2023
Obrat vygenerovaný e-shopem: 10 213 960 € (+55 %)
Provize publisherům: 550 299 € (+48 %)
Průměrná hodnota objednávky: 72 € (+14 %)
Meziměsíčně rostl celkový obrat a provize publisherů v tomto i v loňském roce. Dobré výsledky nejsou jen o sezóně, ale výrazně k nim přispívá právě aktivita ze strany inzerentů i publisherů, na které si v Dognetu dáváme záležet každý jeden rok.
V roce 2022, kdy výsledky oproti předchozím rokům klesly, jsme viděli, že zákazníci kupují levnější produkty. Přímo to vidíme na poklesu průměrné objednávky, ale také na celkovém objemu u všech parametrů, které ve srovnání s rokem 2021 klesly. Není se čemu divit, když právě v tom roce se svět zcela přinavrátil do stavu před pandemií, ale začala válka na Ukrajině. Obavy, které lidé měli, se odrazily v nákupním chování i v Dognetu.
Porovnání výsledků Black Friday 2023 vs. 2022 na jednotlivých trzích
Obrat vygenerovaný e-shopem během Black Friday 2023 | Provize publisherů během Black Friday 2023 | Průměrná hodnota objednávky během Black Friday 2023 | Nejsilnější den Black Friday 2023 | |
SK | 1 785 880 € (+ 78 %) | 71 914 € (+20 %) | 72 € (- 8 %) | neděle |
CZ | 1 002 544 € (-12 %) | 59 760 € (-10 %) | 78 € (+ 34 %) | neděle |
HU | 338 051 € (+ 55 %) | 25 497 € (+112 % ) | 73 € (+16 %) | neděle |
Maďarský trh výrazně rostl ve všech parametrech, což je výsledkem mnoha aktivit, které jsme na tomto trhu dělali – a jednou z nich je i expanzní guideline pro publishery. Tento trh má obrovský potenciál, o čemž svědčí i zvyšující se kvalita e-shopů a lepší zákaznická zkušenost. Stejně to vidíme na chorvatském trhu, kde nárůsty v obratu inzerentů představují +54 % a provize publisherů +126 %. Zajímavostí tohoto trhu je nejvyšší průměrná hodnota nákupu až 88 €.
Každý jeden trh je specifický, publisheři mohou pracovat na více trzích, a tak přinést vyšší obrat více inzerentům.
Počty konverzí neuvádíme z důvodu nově spuštěné kampaně arukereso.hu, která má specifické měření konverzí, a proto by výsledky byly zkreslující a matoucí.
Závěr
Léta 2020 až 2021 v síti považujeme za anomální, kdy e-commerce zažil neobvyklý nárůst, který způsobila světová pandemie. E-shopem se zvýšily objednávky, zisky a některé vznikly doslova z týdne na týden. Avšak tento růst nebyl přirozený a po stabilizování situace mnohé e-shopy čelily novým problémům, jako byly například vysoké personální náklady.
Zisky v roce 2022 už nebyly tak vysoké a e-commerce se musel vrátit „do normálu“. Pro některé e-shopy to znamenalo konec zejména ve vysoce konkurenčním prostředí na Slovensku a v Česku.
Rok 2023 je důkazem toho, že affiliate marketing a tržby s ním spojené se v naší síti začínají stabilizovat a obavy zákazníků se snížily. Sezóna a samotný Black Friday je stále populárním eventem, kdy zákazníci slevy využívají i pro včasný nákup vánočních dárků. Investovat energii nejen do tohoto období se vyplatí inzerentům i publisherům. V naší síti dostanete maximální podporu, abychom se z takových výsledků mohli těšit každý rok.