Je affiliate marketink to pravé pro váš byznys?
Je affiliate marketink to pravé pro váš byznys?
Affiliate marketink je velmi efektivní. Ale předtím, než se na to vrhnete, je třeba zvážit, jestli bude efektivní i pro váš byznys.
Některé dvojice k sobě neodmyslitelně patří. Laurel a Hardy, Mulder a Scullyová, Batman a Robin či Chewbacca a Han Solo. Stejně tak jako tyto slavné dvojice i váš e-shop a affiliate marketink se mohou stát nerozlučnou a neporazitelnou dvojkou. Stejně tak jako Mulder musí mít určité vlastnosti, aby mohl fungovat se Scullyovou, také váš e-shop musí mít určité předpoklady na to, aby pro něj měl affiliate marketink nějaký význam. Jak tedy zjistit, jestli je affiliate marketink právě tou vaší Scullyovou?
Předtím, než se rozhodnete využít služby affiliate sítě nebo si vytvořit vlastní program, položte si tyto otázky:
1. Máte jasnou představu o Vaší cílové skupině?
Affiliate partneři musí co nejdokonaleji pochopit vaši cílovou skupinu, jinak by nemohli zacílit reklamu na ty správné lidi. Pokud sami nevíte, kdo je vaše cílovka, nemohou to vědět ani oni.
2. Je váš e-shop už zaběhnutý?
Affiliate je vhodný spíše jako doplňkový kanál. Proto je dobré, aby e-shop už byl zaběhnutý a měl určitý počet objednávek, které affiliate pomůže navýšit. Provizi platíte jen z příjmu, který byste bez něj nedosáhli.
3. Máte dobře udělaný web?
Publisheři sice mohou na Váš web přitáhnout návštěvníky, ale pokud je váš e-shop nepřehledný, dlouho se načítává a není zrovna “user friendly”, tak i návštěvník přesvědčený, že u vás nakoupí, může odejít dřív, než svůj nákup dokončí.
4. Máte trpělivost vytrvat?
Affiliate bude sloužit jako stabilní marketinkový kanál, ale nemůžete od něj čekat zázraky na počkání. Musíte počítat s tím, že než se kampaň rozběhne a publisheři ji objeví, chvíli to trvá. Častokrát dokonce vzniknou právě samostatné projekty, které se soustřeďují jen na propagaci vašeho e-shopu. Ale chce to čas.
5. Je váš zákazník konečným zákazníkem a neodchází náhodou nakupovat často do offline světa?
Aby vám tato forma marketingu přinesla užitek, musíte prodávat konečnému zákazníkovi. Také je důležité, aby vaši zákazníci nechodili nakupovat primárně do offline světa. I když se to mnohým nezdá, stále existují věci, které si sice lidé vyhledají online, ale konečný nákup raději uskuteční v kamenné prodejně.
6. Využívá affliate marketink vaše konkurence?
Pokud se nemůžete stále rozhodnout, jestli do toho jít, zkuste zjistit, jestli ho využívají podobné e-shopy ve vašem segmentu. Pokud ano a vy splňujete výše uvedené, měli byste do toho určitě jít. Pokud ne, ale vy splňujete výše uvedené, měli byste do toho jít také a využít toho ve svůj prospěch jako konkurenční výhodu.
Pokud jste si na většinu těchto otázek odpověděli kladně, určitě byste měli zvážit zapojení affiliate marketinku do svého marketinkového mixu a vytvořit tak další nerozlučnou dvojici.