Jak začít a jak funguje affiliate marketing (pro publishery)

Jak začít a jak funguje affiliate marketing (pro publishery)

Jak začít s affiliate marketingem? Jak funguje affiliate marketing?Kompletní informace o tom, co je to affiliate marketing, pro koho je určený, jak začít a mnoho dalších užitečných informací hlavně pro začátečníky.

1. Co je to ten affiliate?

Pokud máte webovou stránku či stránku na soc. sítích a chcete na ní začít vydělávat, affiliate marketing je pro vás skvělá příležitost.

Co je to vlastně ten affiliate marketing?

Představte si dva lidi – Zuzku, která má obchod s botami, a Petra, jejího kamaráda. Zuzka chce, aby jí do obchodu chodilo víc lidí, a tak poprosí Petra, aby zkusil oslovit jeho kamarády a kamarádky. Když přivede do obchodu kamaráda, který si něco koupí, získá Petr provizi. 

A přesně o tom je affiliate marketing. Máte web (prostor), přes který „nosíte“ lidi do obchodu. Když něco tito lidé koupí, máte z nich provizi. 

Komplexní video návod k práci s administrací sítě Dognet

Základní pojmy

  • Inzerent – firma/společnost, která si chce zvýšit prodej. Může se jednat o e-shop, poskytování půjček nebo jiné služby na internetu. Např. 4home.sk
  • Kampaň – inzerent má vlastní affiliate kampaň, kde jsou informace o inzerentovi, výška provize, jakož i další podmínky propagování kampaně. Například kampaň 4home.sk
  • Publisher – osoba nebo firma, která si chce vydělat na internetu propagováním jiných firem/služeb. Může jít o blogera, majitele webové stránky nebo influencera, který má vlastní stránky na sociálních sítích.
  • Affiliate link (partnerský odkaz) – jedinečná URL adresa, kterou získá publisher v kampani. Pomocí tohoto odkazu přivádí publisher návštěvnost na web inzerenta a získává provize. Je to jedinečná „adresa“, přes kterou když se návštěvník proklikne, tak e-shop i Dognet vědí, že návštěvník pochází od konkrétního publishera, a umí mu připsat provizi. 
  • Affiliate síť – affiliate síť sdružuje více různých kampaní v jednom systému. Je takovou spojnicí mezi affiliate publisherem a inzerentem. My, Dognet, jsme affiliate síť. Najdete u nás stovky různých kampaní.
  • Cookies – Cookies je údaj, který identifikuje návštěvníka webu i publishera, který ho tam přinesl. Je to dočasný soubor, který se ukládá v prohlížeči návštěvníka. Tím pádem můžeme přiřadit provizi publisherovi. Cookies zajišťuje také to, aby publisher dostal provizi, i když se návštěvník po několika dnech na web vrátí. 

Cookies si představte jako nálepku. Když přivedete návštěvníka do obchodu, tak získává dočasnou neviditelnou „nálepku“. Na ní je napsané, že jste ho donesli vy. Když nakoupí, obchod bude podle nálepky vědět, komu připočítat odměnu – provizi.
  • Provize (konverze) – Konverze znamená splnění cíle, který stránka má. Může to být nákup, vyplnění formuláře, stažení brožury a podobně. Za každou konverzi získává publisher finanční provizi. Výška provize je určená v podmínkách konkrétní kampaně.

Knížka o affiliate marketingu pro začátečníky

Dali jsme dohromady 30 nejlepších autorů, expertů na online marketing, abychom připravili 500stránkovou knihu o online a affiliate marketingu. Chcete ji zdarma? Napište nám na info@dognet.sk, proč byste ji měli dostat úplně grátis a je velká šance, že ji dostanete. 

Získat knížku!

Jak funguje v praxi affiliate marketing

  1. Publisher (majitel webové stránky/stránky na soc. sítích) se zaregistruje v affiliate síti (registrace, jakož i používání sítě Dognet, je bezplatné)
  2. Z administrace si vybere reklamní prvky, které obsahují jeho identifikátor (identifikátory jsou přidávané automatizovaně)
  3. Umístí reklamní prvky na svoje stránky podle vlastního uvážení (bannery, odkazy, produkty…)
  4. Může vytvářet také alternativní zdroje příjmů v podobě newsletterů a podobně
  5. Jakmile se uživatel proklikne z banneru nebo jiného prvku na web inzerenta (například e-shop) a provede akci (například koupí zboží), tak se na základě toho, přes jaký link zákazník přišel, zaznamená a připíše se publisherovi provize

Když se přes link někdo “proklikne a nakoupí”, publisher získává provizi.

Technické fungování kampaně

Jak už bylo vícekrát uvedeno, každý affiliate publisher má svůj unikátní odkaz (unikátní URL), ve které se nachází jeho ID publishera. Publisher propaguje kampaň s tímto unikátním odkazem, díky kterému umíme identifikovat, kdo přinesl návštěvníka na stránku kampaně/e-shopu.

Podívejme se na to na příkladu:

  • chcete propagovat e-shop inSportline.sk. Bez affiliate marketingu byste třeba vytvořili příspěvek na Facebooku a přidali byste tam odkaz https://www.insportline.sk/. Za tuto propagaci ale nezískáte žádnou odměnu
  • pokud byste však v tom Facebook příspěvku použili vaši unikátní URL adresu z administrace Dognet, napr.: https://www.insportline.sk/?utm_source=dgt&a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=90f09bde, tak když se nějaký návštěvník přes tento odkaz proklikne a nakoupí, získáváte provizi

Všechny prokliky a prodeje/provize se automaticky zaznamenávají v administraci (s maximálním opožděním 5–15 minut). Můžete okamžitě sledovat a vyhodnocovat vaši efektivitu.

Časté otázky

Jak velkou odměnu dostanu?

To záleží na více faktorech. Podívejte se na náš seznam kampaní a všimněte si sloupce provize. Například v takovém 4home.sk je provize 7 %. To znamená, že získáte 7 % z hodnoty nákupu bez DPH a bez poplatku za dopravu. Když přinesete zákazníka, který nakoupí za 135 € (112,50 € bez DPH) s dopravou zdarma, získáte provizi ve výši 7,875 €.

Mohu propagovat více kampaní/e-shopů?

Samozřejmě. Pokud chcete, můžete klidně propagovat všechny kampaně, které u nás máme. Z praxe vám však doporučujeme propagovat ty kampaně, které se hodí k tematice vaší stránky.

Musí návštěvník nakoupit hned?

 Ne, nemusí. Proklikem se vytvoří v prohlížeči návštěvníka soubor cookies. Cookies zabezpečuje, aby publisher dostal provizi, i když se návštěvník po několika dnech na web vrátí. Nezapomeňte se podívat na délku platnosti cookies v kampani, kterou propagujete. Tato délka definuje největší možný odstup mezi proklikem a prodejem, za který vám přísluší provize.

Toggle Title

I tak dostanete provizi. Provize vám náleží z celého nákupu bez ohledu na to, zda zákazník koupil produkt, který jste promovali.

2. Jak nasadit a využít affiliate kampaň

Nasazení kampaně na váš projekt je klíčové. Není to jen o nasazení banneru. Tak vám to asi fungovat nebude. Nejlepší způsob, jak propagovat affiliate kampaň, je návštěvníkům doporučovat produkt / kategorii inzerenta. Najít problém, který návštěvníci řeší, a nabídnout východisko. 

Doporučení produktu s proklikem na inzerenta

Píšete o kabelkách, nebo kosmetice? Proste přidejte do textu proklik na obrázek, na tlačítko nebo jen tak do textu. Ideální je pro tematický článek vybrat produkty a prostě je odkomunikovat. Pokud člověk čte váš článek, často řeší problém. Dejte mu východisko v podobě produktu a získejte provizi z prodeje. 

Musíte lidem ukázat produkt, popsat ho a doporučit. Připravte je na nákup.

Tematické články s produkty

Super strategie je otevřít nějaké téma a přímo doporučit řešení. Tedy například napište článek o tom, jaké vybrat polštáře do domácnosti. Vyberte nějaké, doporučte inzerenta. Nejenže přinesete zajímavý obsah, ale můžete získat i čtenáře z Google, kteří vyhledávají vaše téma a jsou připravení nakupovat. 

Ideální je hledat čtenáře, kteří jsou připravení nakupovat. Tehdy se dramaticky zvedá pravděpodobnost, že získáte provizi.

Sdílení na sociálních sítích

Máte svoje stránky? Profily? Skupiny? Sdílejte produkt i s affiliate linkem přes sociální sítě. Ať už jako odkaz, nebo přidejte obrázek a proklik přes zkracovač jako bit.ly. Dejte si ale pozor, abyste nebyli za spamery. 

Bannery

Bannery jako takové jsou dostupné u každé kampaně. Ale nejsou velmi účinné. Proto doporučujeme spíše nasazení bannerů přímo do tematických článků. Pokud je chcete dát „do bočního panelu“, nebude to mít téměř žádný účinek. 

Knížka o affiliate marketingu pro začátečníky

Dali jsme dohromady 30 nejlepších autorů, expertů na online marketing, abychom připravili 500stránkovou knihu o online a affiliate marketingu. Chcete ji zdarma? Napište nám na info@dognet.sk, proč byste ji měli dostat zcela gratis, a je velká šance, že ji dostanete. 

Získat knížku!

3. Práce s administrací Dognet

Jak a kde získat odkaz na e-shop a jak si ho upravit? To se dozvíte v této části.

Ve zkratce:

  1. Zaregistrujete se do sítě
  2. Přidáte se do kampaně (požádáte o přidání)
  3. Po schválení si z kampaně vyberete váš affiliate link
  4. Ten si upravíte (když chcete proklik na konkrétní produkt, nebo kategorii)
  5. Přidáte si ho na web / nasdílíte
  6. Získáte pro e-shop návštěvníky
  7. Když někdo nakoupí, máte provizi
Zvládnout ovládat administraci sítě je fakt důležité.  Pro dobrý začátek a pozdější fungování je to klíčové.

Přihlášení do administrace

Po registraci a schválení registrace vám přijde e-mail s vaším uživatelským jménem a heslem. Odkaz na administraci najdete v tomto e-mailu a také na naší stránce v pravém horním rohu pod „Přihlášení – Publishera“.

URL administrace: https://login.dognet.sk/affiliates/panel.php

Přehled kampaní v administraci

V seznamu kampaní (boční panel) vidíte, zda jste v kampani schválený, nebo ne. Pokud ne, stačí kliknout a požádat o přidání do kampaně. Bez toho, abyste byli schválení v kampani, vám nebude fungovat záznam konverzí. 

Získání odkazu na e-shop/kampaň

Odkaz na kampaň najdete v administraci pod Propagace – Bannery a odkazy. Doporučujeme vám použít filtr pro rychlejší nalezení odkazu.

Úprava odkazu na konkrétní produkt

Přímo v administraci si můžete nechat vygenerovat odkaz na podstránku. Pokud píšete recenzi o konkrétním produktu, bude i pro vaše čtenáře určitě lepší, když budete odkazovat přímo na konkrétní produkt. Pro vygenerování odkazu pro konkrétní produkt použijte tlačítko Dynamický odkaz, které se nachází přímo pod odkazem.

Do pole Cílová URL zadejte URL produktu a stlačte tlačítko Získat kód. Vygenerovaný kód směřuje na vámi zadanou podstránku a obsahuje potřebné parametry.

Odkazy je možné si měnit i ručně. Přečtěte si návod jak na to.

Vložení odkazu na stránku

Odkazy se na stránku vkládají opravdu jednoduše. Níže uvádím screenshoty z CMS systému WordPress. Jednoduše stačí označit text, na kterém má být odkaz, kliknout na ikonku odkazu a vložit URL adresu odkazu.

Odkaz je možné přidat také na obrázek ve vašem článku. Když například píšete recenzi o rtěnkách a vyfotíte jednotlivé rtěnky, na každou fotku můžete přidat vlastní odkaz, který bude směřovat přímo na e-shop.

Propagace na sociálních sítích

O propagaci na sociálních sítích jsme napsali samostatný článek. Přečtěte si jak dělat affiliate na Facebooku.

Vložení banneru do článku nebo na stránku

Váš článek nebo konkrétní stránku na vašem webu můžete obohatit o banner z naší administrace. Postupujte stejně, jako když chcete získat odkaz na kampaň. Pod odkazem najdete bannery dostupné pro tuto kampaň.

V prvním kroku je potřebné Získat kód banneru a zkopírovat si ho.

Následně je tento kód třeba vložit přes editor článku/stránky jako HTML kód.

4. Zakázané praktiky v affiliate marketingu

Uměle vyplňovat formuláře nebo objednávky

  • Většina proplácených akcí je ručně schvalovaná a kontrolovaná
  • Jakmile se zjistí, že publisher manipuluje s výsledky, budou mu všechny (i korektní) provize zamítnuté a bude vyloučený z programu. Proto se ani nepokoušejte výsledky simulovat nebo podvádět.

Rozesílat SPAM nebo praktikovat jiné aktivity, které by mohly být brány jako SPAM

  • Na internetu se dají koupit různé databáze mailů, které by se daly teoreticky využít pro reklamní účely. To je však přísně zakázané a trestné i podle legislativy Slovenské republiky.
  • Není možné tyto mailové databáze využívat.

Obtěžování na fórech a v komentářích

  • Affiliate kampaně se sice na některých fórech použít mohou, ale není možné obtěžovat ostatní diskutující
  • Link se používá k věci, k tématu – tehdy to nemusí být brané jako reklama
  • Záleží však na konkrétním fóru, diskusi či portálu, zda tyto aktivity povoluje

Používat brand kampaně v PPC reklamách

  • Brandový název kampaně se nesmí používat při cílených Google Adwords, Sklik a v jiných PPC kampaních
  • Doporučujeme nastavit brand kampaně jako vylučující klíčové slovo
  • Za porušení této podmínky hrozí pokuta až do výšky 500 €
  • Příklad: pro kampaň 4home.sk se nesmí vaše reklama zobrazovat na Googlu při vyhledání klíčového slovního spojení „slevový kupón 4home“

Redirectovat celé domény

  • Je zakázané automatické přesměrování domén na stránky kampaně. Např. https://vasadomena.sk by se automaticky přesměrovala na https://4home.sk
  • Za porušení této podmínky hrozí pokuta až do výšky 500 €

Vyvarujte se nekalým praktikám při propagaci kampaní Dognetu. Za porušení hrozí pokuty, vyhození z kampaně a v krajním případě i vyhození z celé sítě Dognet.

Knížka o affiliate a online marketingu od 30 expertů!

Dali jsme dohromady nejlepší autory, experty na online marketing, abychom připravili 500stránkovou knihu o online a affiliate marketingu. Chcete j zdarma? Napište nám na info@dognet.sk, proč byste ji měli dostat zcela gratis, a je velká šance, že ji dostanete. 

Získat knížku!

Katka Novotná
Katka Novotná

Viac ako dva roky som pracovala na pozícií e-commerce marketér a zvyšovala som obraty rôznym eshopom. Niektoré z nich sa vyšplhali až na Shop Roku (ocenenie od Heureka.sk). Mám skúsenosti s PPC Adwords aj Facebook. Analytics mi je veľmi blízky. Pre reklamnú agentúru Wiktor Leo Burnett som pomáhala s UX/UI webových projektov a aplikácií pre veľkých klientov. Vo voľnom čase tvorím webové stránky založené prevažne na WordPresse.

Další články, které by tě mohly zajímat

Které inzerenty u nás najdete?